Den ultimate yrkesguiden med alt du trenger å vite som:

SEO konsulent

Lurer du på hva en SEO konsulent gjør eller tenker å leie inn én? Da burde du lese videre!

Innhold

Hva gjør en SEO konsulent?

Lurer du på hvordan noen bedrifter klarer å rangere som #1 på Google for noen søkeord? Dette er kort fortalt jobben til en SEO konsulent.

Hvis vi skal gå litt mer i dyden så har en SEO konsulent ansvaret for å gjøre en bedrift eller en nettside synlig gjennom google-søk, da med fokus på organisk (ubetalt) trafikk.

For å få til dette er det to hovedområder en SEO konsulent jobber med:

On-page SEO

Dette er de tingene du gjør på nettstedet ditt. De fleste har en tendens til å tenke på SEO som en off-site strategi, som vanligvis betyr linkbygging og sosiale signaler, men det er mange ting som må gjøres på nettstedet ditt før noen av de andre teknikkene vil fungere. I utgangspunktet må nettstedet ditt være "søkemotorvennlig" for å kunne rangere bra, uansett hva du gjør, og din SEO-konsulent skal kunne gi deg råd om hva du trenger å gjøre på nettstedet ditt for å gjøre det enklere å rangere høyt på google.

Her er noen av de faktorene som SEO-konsulenter jobber med på nettsiden de jobber med:

Title tags - Å finne en god tittel tag er mye vanskeligere enn du kanskje tror. Og en riktig optimalisert tittel tag kan gjøre underverker for SEO. Det er denne man ser som tittel når man søker i google.

Kvalitetsinnhold - Den viktigste delen av ethvert nettsted og viktig for å oppnå høy søkemotorrangering. Man kan nesten ikke legge ned for mye arbeid her, og det er noe SEO konsulenter bruker mye tid på.

Nettstedsstruktur - Bruker du strukturerte data? Kan søkemotorer enkelt søke gjennom nettstedet ditt? Er duplikat-innhold håndtert riktig på nettstedet? Er designet mobil- og SEO-vennlig? Dette er ting en dyktig SEO-konsulent har full kontroll på.

Overskrifter - Er overskriften (H1) og underoverskrifter (H2, H3...) satt opp med riktige HTML-kode og riktige søkeord?

Nettstedshastighet - Dette blir bare viktigere og viktigere i SEO-sammenheng. Folk er utålmodige, derfor må nettsiden din laste raskt for å få inn all kundene.

Mobilvennlig - Stadig flere bruker mobilen når de er på nett. Derfor må alt innhold være tilpasset dette formatet. Hvis ikke vil dine SEO-resultater svekkes.

... og mange andre ting!

Off-page SEO

Uansett hvor mye tid en SEO-konsulent bruker på å optimalisere nettsiden din så vil det ikke ha så mye å si hvis ikke hun eller han også er dyktig på "off-page SEO". Kort fortalt er dette oppgaver som går utenfor det man kan gjøre på egen nettside.

Mer spesifikt er dette de viktigste oppgavene:

Link-bygging - Dette er en av de viktigste delene av SEO, men her er det også enkelt å gjøre feil. En dyktig SEO-konsulent vet hvilke taktikker man kan bruke og hvilke man må holde seg unna. Få ting, hvis noen, kan øke rangeringene dine mer enn å få de riktige linkene til siden din.  Og ingenting kan ødelegge rangeringen din og fremtiden for nettstedet ditt eller bedriften raskere enn å bli straffet fra å bruke dårlig linkbyggeteknikker. Det er helt avgjørende at dette gjøres riktig!

Sosiale medier - Selv om dette ikke er den viktigste SEO-faktorene kan den være med å skape trafikk til nettsiden din. Dette er også noe en SEO konsulent jobber med.

Videoer - På mange måter er videoer fremtiden for internett og video-markedsføring er fremtiden for SEO. Y

Videoer som er optimalisert riktig har en tendens til å rangere veldig bra, og vanligvis gjør de det mye raskere enn en vanlig nettside ville. De er også gode for koblinger, eksepsjonelle for eksponering og branding, og er fantastisk innhold i seg selv. Plus, de blir ogsp delt og re-postet langt mer enn tekstinnhold gjør.

Content Marketing - Dette kan diskuteres om ligger under ansvarsområdet til en SEO konsulent, men for flere og flere bedrifter er dette en viktig kilde til trafikk og leads. En SEO-konsulent burde derfor ha god kjennskap til området.

Topp 3 ferdigheter du trenger som SEO konsulent

Som SEO-konsulent er det mange tekniske ferdigheter du må ha på plass. Dette tar noe tid å tilegne seg, men er for de fleste helt overkommelig.

Det vi ser i Flexify er at det er helt andre aspekter som skiller en helt OK SEO-konsulent fra en fantastisk SEO-konsulent.

Her er derfor våre topp 3 ferdigheter du trenger for å lykkes som selvstendig SEO-konsulent

  1. Kreativitet. Det første vi vil trekke frem her er kreativitet. Det er rett og slett fordi SEO som markedsføringskanal i mange sektorer begynner å bli ganske oppbrukt. Det holder derfor ikke å lage den tiende artikkel om baderomsoppussing hvis du ikke vet hvorfor nettop den skal rangere øverst i google. Kreativitet når det kommer til både innhold og link-bygging er derfor kritisk for å få fornøyde kunder som faktisk lykkes med SEO!
  2. Kommunikasjon. Å kunne kommunisere på en god måte med kunder blir viktigere og viktigere etter hvert som det blir flere og flere SEO konsulenter i markedet. Det er også viktig å kunne kommunisere med kundenes kunder og forstå hvordan de søker etter og finner produkter i den aktuelle nisjen. Salg er også en del av kommunikasjonen mot kunder. Mestrre du ikke dette er det derfor høy sannsynlighet for at kundene slutter å velge deg.
  3. Hastighet. Dette handler ikke bare om å skrive raskt eller kunne navigere raskt i google search console. Det handler mest om å raskt kunne indentifisere de viktigste områdene innen SEO som kunden burde starte med. De fleste har et begrenset budsjett og vil ikke holde for lenge uten resultater. Det er derfor viktig at du som SEO-konsulent kan anerkjenne dette og raskt gi dem resultater.

Hvordan finner jeg riktig SEO konsulent?

Hvis du tenker på å engasjere en SEO-konsulent er som regel svaret, jo tidligere jo bedre. En passende tid å finne en kandidat er når du vurderer et redesign av nettstedet ditt  eller planlegger å starte et nytt nettsted. På den måten kan du og din SEO sikre at nettstedet ditt er designet for å være søkemotorvennlig fra bunnen av. En god SEO-konsulent kan imidlertid også bidra til å forbedre et eksisterende nettsted.

Dette er noen ting du må tenke på når du skal engasjere en SEO-konsulent:

1. Være forpliktet til å implementere de anbefalte endringene

Å gjøre endringene som anbefales av en SEO tar tid og krefter; Hvis du ikke skal ta deg tid til å gjøre disse endringene, er det ikke verdt å ansette en profesjonell konsulent. Da taper du og hun/han bare tid og penger.

2. Intervju din potensielle SEO-konsulent

Noen nyttige spørsmål  å spørre en SEO konsulent inkluderer:

  • Kan du vise meg eksempler på ditt tidligere arbeid og dele noen suksesshistorier?
  • Følger du Googles retningslinjer for nettredaktører?
  • Tilbyr du noen online markedsføringstjenester eller råd for å utfylle din organiske SEO-virksomhet?
  • Hva slags resultater forventer du å se, og i hvilken tidsramme? Hvordan måler du suksess?
  • Hva er din erfaring i min bransje?
  • Hva er din erfaring i mitt land / by?
  • Hva er dine viktigste SEO-teknikker?

3. Sjekk SEO-konsulentens referanser

Spør tidligere klienter om de følte at denne SEO-konsulent ga nyttig service, var lett å jobbe med, og ga positive resultater.

4. Be om en teknisk og søkemessig gjennomgang av nettstedet ditt

Dette er for å forstå hva de mener må gjøres, hvorfor, og hva det forventede resultatet skal være. Du må nok betale for dette, men det kan spare deg for tid og penger senere.

Dette er tips hentet fra Google selv, som virkelig vet hva de snakker om. For å forstå dette området enda bedre kan du også se videoen fra google under:

Oppsummering

Livet som SEO-konsulent er spennende og lærerikt. Jobbmulighetene i Norge er også gode, etterhvert som flere og flere selskaper ser verdien av å være synlig på google.

Er du selv en SEO-konsulent på jakt etter spennende oppdrag og et faglig nettverk vil vi i Flexify gjerne snakke med deg. Gå inn på nettsiden vår her for å lese mer om hva vi kan tilby deg.

Er du et selskap som vurdere å starte med SEO og trenger en dyktig selvstendig konsulent. Da er det bare å ta kontakt med oss her, så finner vi en dyktig SEO-konsulent til ditt prosjekt.

Bli en del av Flexify og få spennende oppdrag, et faglig nettverk og mye mer!

Utvalgte kunder: