Bedrift

Hva er et verdiforslag? Her kommer svaret og 5 eksempler

Vi kårer Norges Hyggeligste Frilanser - vinn en iPad!
Stem på en hyggelig frilanser og vær med i trekningen av en iPad til 3990kr
Les mer her

Et verdiforslag er uten tvil det viktigste elementet når du skal markedsføre ditt produkt.


Det er også det som avgjør om en kunde skal ta seg bryet for å finne ut mer om produktet eller om de velger å gå videre til noe annet som virker mer spennende.


Verdiforslaget skal fortelle mulige kunder hvorfor de skal kjøpe dine produkter eller tjenester, eller klienter hvorfor de bør gjøre forretninger med nettopp deg, og ikke dine konkurrenter.


Den er klar og tydelig på hvilke fordeler som følger med ditt produkt eller dine tjenester helt fra begynnelsen av.


Dessverre ser man ofte at mange selskaper graver sine egne graver for verdiforslaget ved å bruke moteord, meningsløse slagord, eller ikke fremhever selve verdiforslaget på deres nettside eller i markedsføringen. I noen tilfeller ser man også at selskaper ikke engang forstår hva det i det hele tatt er.


Men saken er den at jo mindre kjent firmaet ditt er, desto viktigere er det å lage et godt verdiforslag.


Men hva er et verdiforslag? Her går vi i dybden på hva det er og gir deg eksempler på gode verdiforslag.


Hva er et verdiforslag?


Enkelt sagt er det et løfte om å levere noe av verdi for kundene eller klientene.


Det fremhever hovedgrunnen for hvorfor noen skal handle av deg eller gjøre forretninger med deg.


I et nøtteskall er et verdiforslag en klar og tydelig redegjørelse som

  • forklarer hvordan ditt produkt løser kundens problem eller forbedrer deres situasjon (relevans),

  • leverer spesifikke fordeler (kvantifisert verdi),

  • forteller den ideelle kunden hvorfor de skal kjøpe fra deg og ikke fra din konkurrent (unik differensiering).


Verdiforslaget må presenteres som det første kunden møter enten på nettsiden din, på appen, i magasiner eller andre steder firmaet er synlig.


Det handler ikke bare om estetikken, men om å forbedre kundens verdi på sikt.

Leter din bedrift etter dyktige folk?
Se gjennom profiler til 700 frilansere og konsulenter i Norge
- som de dyktige folkene under her!
Opprett bedriftsbruker
Tilgjengelig nå
Yngve Skråmm
UX Designer / Interaksjonsdesigner
Heltid eller deltid
Oslo
1100
Kr/t

UX

Interaksjonsdesign

Informasjonsarkitektur

HTML

CSS

JavaScript

Se full profil
Tilgjengelig nå
Hanne Årsnes
Grafisk designer
Heltid eller deltid
Ålesund
1200
Kr/t

Photoshop

Indesign

Illustrator

Se full profil

Bruk riktig språk og gjør det forståelig


Et verdiforslag er noe folk flest skal kunne forstå. Det er meningen at alle skal kunne lese hva som står i den, og ta inn over seg innholdet.


Verdiforslaget må derfor snakke samme språk som kundene dine.


Det er meningen at den skal bli med på samtalen som allerede finner sted i hodet til kunden.


For å oppnå det, er du nødt til å finne ut hvordan kundene selv vil beskrive produktet ditt. Ofte er det helt annerledes enn hvordan du selv hadde omtalt produktet.


Derfor må du ut av kontoret og intervjue kunder eller ty til sosiale medier for å finne ut hvilket språk kundene selv bruker om produktet eller tjenesten.


Hva består verdiforslaget av?


Verdiforslaget består både av tekst og noe visuelt, som grafikk eller et bilde.


Det finnes ikke kun én formel som er riktig, men følger du disse punktene, vil du ha et godt utgangspunkt:


  • Overskrift. Hva er hovedfordelen du tilbyr med ditt produkt eller tjeneste? Forsøk å si det med kun én kort setning som fanger kundens oppmerksomhet.
  • Undertittel eller avsnitt på to-tre setninger. En spesifikk forklaring av hva du tilbyr, hvem tilbudet er rettet mot og hvorfor det du tilbyr er av nytte.
  • Tre punkter. Lag en liste med nøkkel-fordelene eller -funksjonene.
  • Noe visuelt. Bilder kommuniserer fortere enn ord. Vis frem produktet, et bilde eller film som fremhever nøkkelfunksjonene til produktet, eller et bilde som styrker hovedbudskapet ditt.


Hvordan lage et bra verdiforslag?


Følg disse punktene for å lage et bra verdiforslag:


  • Klarhet - gjør den enkel å forstå.
  • Den kommuniserer de konkrete resultatene kundene kan forvente å oppnå ved å kjøpe og bruke dine produkter og/eller tjenester.
  • Den forklarer hvordan produktet eller tjenesten er bedre enn det konkurrentene tilbyr.
  • Den unngår å bruke “hyper”, superlativer og forretnings-sjargong.
  • Det tar kun 5 sekunder å lese og forstå den.


Det som er viktig å legge vekt på er at du skal få frem hva som skiller ditt produkt eller tjeneste fra det dine konkurrenter tilbyr.


Ved å gjøre det vil du skille deg ut blant mengden og lagt merke til blant kundene.


Noen ganger kan det være vanskelig å finne ut hva som er unikt med ditt produkt. Derfor er det viktig å diskutere og reflektere rundt produktet.


Dersom du enda ikke finner ut hva det unike er, er du nødt til å finne på noe.


Dette må selvsagt være noe som er av stor verdi for kundene, og noe som lokker de til å bli interesserte i nettopp ditt produkt eller tjeneste.


Eksempler på verdiforslag


Her får du fem eksempler på svært gode verdiforslag du kan bruke som inspirasjon.


1. Apple iPhone - Opplevelsen av produktet ER selve produktet

Selv i dagens fullpakkede marked for elektronikk, er Apples iPhone et unikt produkt.


Det er lagt like mye vekt på at designet skal være enkelt og elegant, som det er lagt vekt på at produktet skal være brukervennlig.


Med verdiforslaget du ser over, får de frem budskapet om at designet og brukervennligheten er optimal.


Ved å si at en telefon “should be more than a collection of features” (noe en smarttelefon enkelt sagt er), unngår de å fokusere på én enkelt del som gjør iPhone til et spesielt produkt.


Dette gjør de fordi de fleste smarttelefoner i dag inneholder de samme funksjonene. Derfor legger Apple heller vekt på selve opplevelsen av å bruke en iPhone, ved å bruke ord som “simple”, “beatuiful” og “magical”.


Sistnevnte ord er dog et ord man selv bør unngå, med mindre man er et like kjent og godt likt selskap som Apple.


2. Uber - “The smartest way to get around”




Én ting menneskene bak Uber virkelig har gjort riktig er å skape et unikt verdiforslag.


Uten å si det rett ut, belyser de på alt som er negativt med å ta en tradisjonell taxi, og peker samtidig på hvordan deres tjeneste er overlegen.


Den enkle (men også svært effektive) meldingen du kan lese over, formidler på en utmerket måte det som gjør denne tjenesten til et meget konkurransedyktig og foretrukket alternativ.


Verdiforslaget er ekstremt tydelig på de store fordelene du kan oppleve ved å bruke Uber.


Alt ved dette verdiforslaget gir derfor en direkte kontrast til den typiske erfaringen de fleste har med å kjøre taxi.


3. CrazyEgg - Sporing av forbrukeres atferd på din nettside til en uslåelig pris



CrazyEgg er et anaytisk verktøy som lar bedrifter spore og kartlegge hvordan forbrukere egentlig samhandler/bruker/oppfører seg inne på deres nettside.


Deres tjeneste er enkel å forstå, da all data legges frem som varmesøkende kart.


De er dermed ikke det eneste verktøyet på markedet som tilbyr denne tjenesten. Så hvordan skiller deres tjeneste seg fra konkurrentenes? Og hvordan får de frem dette i verdiforslaget?


Nemlig ved at de belyser at ingen andre tjenester tilbyr like mange funksjoner og høye grad av innsikt i forbrukernes atferd til en like god pris, og på en like problemfri måte som CrazyEgg tilbyr.


Videre på siden har de også enkle og aktive forklaringer på alt bedrifter kan gjøre med denne tjenesten og hvordan livene deres, og ikke minst deres nettside, vil bli mye bedre ved å bruke nettopp deres tjeneste.


4. Slack - Vær mer produktiv på jobb med minimal innsats



Slack er en app bedrifter kan bruke for å enkelt sende meldinger og øke produktiviteten på arbeid.


Men hva er det som gjør denne appen unik og som skiller den fra de tusenvis av andre appene som lover å gjøre akkurat det samme?


Gjennom verdiforslaget får Slack frem hovedbudskapet, nemlig at appen gjør brukernes “working lives simpler, more pleasant, and more productive”.


Samtidig har de også et veldig godt eksempel med i verdiforslaget. Ved å brukes NASAs JPL impliserer de at fordi appen er bra nok for store forskerteam ved NASA, altså menneskene som setter roboter på andre planeter, er den også god nok for alle andre.


Videre på hjemmesiden forklarer de også hvordan appen kan integreres med en rekke andre programmer bedrifter bruker. Det er så og si nesten ingen andre apper av samme slag som tilbyr det samme.


Dette er det virkelig unike med denne appen som har ført til at Slack, nesten helt alene, dominerer markedet.


5. LessAccounting - Problemfri regnskapsføring



For de fleste som ikke jobber med regnskapsføring hver dag, oppleves bokføring ofte som en plage.


Det er her LessAccounting kommer på banen. Hele deres tjeneste er utviklet for å forenkle bokføringen og regnskapsføringen.


Gjennom verdiforslaget får de frem budskapet på en tydelig måte. Med slagordet “Make your life easier with our accounting software” blir dette helt fra begynnelsen klart for brukeren.


Når du beveger deg videre rundt på hjemmesiden deres, blir du konstant minnet på verdiforslaget, nemlig at ingen andre programmer for regnskapsføring fører til at bokføring blir like enkelt og smertefritt som det blir med LessAccounting.


De får tydelig frem at de tilbyr noe av nytte, fordi du rett og slett vil få en enklere hverdag.


Deres budskap blir også reflektert gjennom blogginnlegg og intervjuer med bedrifter som bruker tjenesten.

Relaterte poster

Bli en del
av Flexify

For bedrifter

Registrerer deg for å finne riktig konsulent eller frilanser
Opprett bedriftsbruker

For konsulenter

Bli en del av Flexify, så får du tilgang til spennende oppdrag
Jeg er konsulent
Flexify 2019 ©
Privacy policy