Et verdiforslag er uten tvil det viktigste elementet når du skal markedsføre ditt produkt.
Det er også det som avgjør om en kunde skal ta seg bryet for å finne ut mer om produktet eller om de velger å gå videre til noe annet som virker mer spennende.
Verdiforslaget skal fortelle mulige kunder hvorfor de skal kjøpe dine produkter eller tjenester, eller klienter hvorfor de bør gjøre forretninger med nettopp deg, og ikke dine konkurrenter.
Den er klar og tydelig på hvilke fordeler som følger med ditt produkt eller dine tjenester helt fra begynnelsen av.
Dessverre ser man ofte at mange selskaper graver sine egne graver for verdiforslaget ved å bruke moteord, meningsløse slagord, eller ikke fremhever selve verdiforslaget på deres nettside eller i markedsføringen. I noen tilfeller ser man også at selskaper ikke engang forstår hva det i det hele tatt er.
Men saken er den at jo mindre kjent firmaet ditt er, desto viktigere er det å lage et godt verdiforslag.
Men hva er et verdiforslag? Her går vi i dybden på hva det er og gir deg eksempler på gode verdiforslag.
Enkelt sagt er det et løfte om å levere noe av verdi for kundene eller klientene.
Det fremhever hovedgrunnen for hvorfor noen skal handle av deg eller gjøre forretninger med deg.
I et nøtteskall er et verdiforslag en klar og tydelig redegjørelse som
Verdiforslaget må presenteres som det første kunden møter enten på nettsiden din, på appen, i magasiner eller andre steder firmaet er synlig.
Det handler ikke bare om estetikken, men om å forbedre kundens verdi på sikt.
Et verdiforslag er noe folk flest skal kunne forstå. Det er meningen at alle skal kunne lese hva som står i den, og ta inn over seg innholdet.
Verdiforslaget må derfor snakke samme språk som kundene dine.
Det er meningen at den skal bli med på samtalen som allerede finner sted i hodet til kunden.
For å oppnå det, er du nødt til å finne ut hvordan kundene selv vil beskrive produktet ditt. Ofte er det helt annerledes enn hvordan du selv hadde omtalt produktet.
Derfor må du ut av kontoret og intervjue kunder eller ty til sosiale medier for å finne ut hvilket språk kundene selv bruker om produktet eller tjenesten.
Verdiforslaget består både av tekst og noe visuelt, som grafikk eller et bilde.
Det finnes ikke kun én formel som er riktig, men følger du disse punktene, vil du ha et godt utgangspunkt:
Følg disse punktene for å lage et bra verdiforslag:
Det som er viktig å legge vekt på er at du skal få frem hva som skiller ditt produkt eller tjeneste fra det dine konkurrenter tilbyr.
Ved å gjøre det vil du skille deg ut blant mengden og lagt merke til blant kundene.
Noen ganger kan det være vanskelig å finne ut hva som er unikt med ditt produkt. Derfor er det viktig å diskutere og reflektere rundt produktet.
Dersom du enda ikke finner ut hva det unike er, er du nødt til å finne på noe.
Dette må selvsagt være noe som er av stor verdi for kundene, og noe som lokker de til å bli interesserte i nettopp ditt produkt eller tjeneste.
Her får du fem eksempler på svært gode verdiforslag du kan bruke som inspirasjon.
Selv i dagens fullpakkede marked for elektronikk, er Apples iPhone et unikt produkt.
Det er lagt like mye vekt på at designet skal være enkelt og elegant, som det er lagt vekt på at produktet skal være brukervennlig.
Med verdiforslaget du ser over, får de frem budskapet om at designet og brukervennligheten er optimal.
Ved å si at en telefon “should be more than a collection of features” (noe en smarttelefon enkelt sagt er), unngår de å fokusere på én enkelt del som gjør iPhone til et spesielt produkt.
Dette gjør de fordi de fleste smarttelefoner i dag inneholder de samme funksjonene. Derfor legger Apple heller vekt på selve opplevelsen av å bruke en iPhone, ved å bruke ord som “simple”, “beatuiful” og “magical”.
Sistnevnte ord er dog et ord man selv bør unngå, med mindre man er et like kjent og godt likt selskap som Apple.
Én ting menneskene bak Uber virkelig har gjort riktig er å skape et unikt verdiforslag.
Uten å si det rett ut, belyser de på alt som er negativt med å ta en tradisjonell taxi, og peker samtidig på hvordan deres tjeneste er overlegen.
Den enkle (men også svært effektive) meldingen du kan lese over, formidler på en utmerket måte det som gjør denne tjenesten til et meget konkurransedyktig og foretrukket alternativ.
Verdiforslaget er ekstremt tydelig på de store fordelene du kan oppleve ved å bruke Uber.
Alt ved dette verdiforslaget gir derfor en direkte kontrast til den typiske erfaringen de fleste har med å kjøre taxi.
CrazyEgg er et anaytisk verktøy som lar bedrifter spore og kartlegge hvordan forbrukere egentlig samhandler/bruker/oppfører seg inne på deres nettside.
Deres tjeneste er enkel å forstå, da all data legges frem som varmesøkende kart.
De er dermed ikke det eneste verktøyet på markedet som tilbyr denne tjenesten. Så hvordan skiller deres tjeneste seg fra konkurrentenes? Og hvordan får de frem dette i verdiforslaget?
Nemlig ved at de belyser at ingen andre tjenester tilbyr like mange funksjoner og høye grad av innsikt i forbrukernes atferd til en like god pris, og på en like problemfri måte som CrazyEgg tilbyr.
Videre på siden har de også enkle og aktive forklaringer på alt bedrifter kan gjøre med denne tjenesten og hvordan livene deres, og ikke minst deres nettside, vil bli mye bedre ved å bruke nettopp deres tjeneste.
Slack er en app bedrifter kan bruke for å enkelt sende meldinger og øke produktiviteten på arbeid.
Men hva er det som gjør denne appen unik og som skiller den fra de tusenvis av andre appene som lover å gjøre akkurat det samme?
Gjennom verdiforslaget får Slack frem hovedbudskapet, nemlig at appen gjør brukernes “working lives simpler, more pleasant, and more productive”.
Samtidig har de også et veldig godt eksempel med i verdiforslaget. Ved å brukes NASAs JPL impliserer de at fordi appen er bra nok for store forskerteam ved NASA, altså menneskene som setter roboter på andre planeter, er den også god nok for alle andre.
Videre på hjemmesiden forklarer de også hvordan appen kan integreres med en rekke andre programmer bedrifter bruker. Det er så og si nesten ingen andre apper av samme slag som tilbyr det samme.
Dette er det virkelig unike med denne appen som har ført til at Slack, nesten helt alene, dominerer markedet.
Byggstart.no er en nettbasert tjeneste som kobler privatpersoner og sameier som skal gjennomføre større byggeprosjekter med kvalitetssikrede entreprenører. Kjernen av verdiforslaget er at tjenesten skal gjøre det tryggere og enklere å finne rett entreprenør. Alle som har gjennomført et byggeprosjekt vet at det er mye som kan gå feil. Byggstart mener at nøkkelen til et vellykket byggeprosjekt er at aktørene som utfører arbeidet har den rette kompetanse, og erfaringen. Dette kommuniserer de til kunden gjennom å være tydelig på fordelene ved å overalte kontraheringsprosessen til noen som kjenner bransjen.
For de fleste som ikke jobber med regnskapsføring hver dag, oppleves bokføring ofte som en plage.
Det er her LessAccounting kommer på banen. Hele deres tjeneste er utviklet for å forenkle bokføringen og regnskapsføringen.
Gjennom verdiforslaget får de frem budskapet på en tydelig måte. Med slagordet “Make your life easier with our accounting software” blir dette helt fra begynnelsen klart for brukeren.
Når du beveger deg videre rundt på hjemmesiden deres, blir du konstant minnet på verdiforslaget, nemlig at ingen andre programmer for regnskapsføring fører til at bokføring blir like enkelt og smertefritt som det blir med LessAccounting.
De får tydelig frem at de tilbyr noe av nytte, fordi du rett og slett vil få en enklere hverdag.
Deres budskap blir også reflektert gjennom blogginnlegg og intervjuer med bedrifter som bruker tjenesten.