Bedrift

Hvordan starte egen bedrift og lykkes? Dette er vår 7-stegs guide

Det finnes ingen begrensninger for hvem som kan starte en egen bedrift og lykkes med det. Du trenger strengt talt ikke høyere utdanning, masse penger eller tidligere erfaring fra å drive en bedrift for å skape noe som kan bli det neste store innenfor en gitt bransje. Det du derimot trenger er en solid plan og massevis av motivasjon til gjennomføre prosjektet.

Hvis du i det hele tatt har vært inne på tanken om å starte din egen bedrift er sjansen stor for at du allerede har motivasjonen som trengs, men det er ikke sikkert du vet hvor du skal begynne. Her får du derfor en komplett guide for hva du må tenke over og gjøre for å starte egen bedrift i 2018.


1. Finn ut om du virkelig vil starte egen bedrift

Hvorfor ønsker du å starte egen bedrift? Bruk dette spørsmålet for å finne ut hva slags bedrift du bør starte. Hvis motivasjonen bak det hele er at du ønsker litt ekstra penger og mer økonomisk frihet, bør du heller vurdere å begynne på noe ved siden av din nåværende jobb. Dersom grunnen derimot er at du ønsker mer frihet i hverdagen eller at du har en lidenskap for å skape noe nytt, kan det være lurt å satse litt mer og gi alt du har for å kunne starte en ny bedrift, men det vil aldri være lurt å forhaste deg. Tenk nøye over enhver beslutning før du tar et endelig valg.

Så fort du har funnet ut grunnen for hvorfor du vil starte en bedrift, bør du stille deg selv enda flere spørsmål, som:

  • Hva slags ferdigheter har du?
  • Hvor ligger din lidenskap?
  • Besitter du spesielle evner eller er du ekspert på noe du kan utnytte?
  • Hvor mye har du råd til å tape dersom bedriften skulle gå ad undas?
  • Hvor mye kapital trenger du for å komme i gang?
  • Hva slags livsstil ønsker du deg?
  • Er du i det hele tatt klar for å bli en entreprenør?

Vær brutalt ærlig med deg selv for å legge realistiske planer.

Leter din bedrift etter dyktige folk?
Se gjennom profiler til 700 frilansere og konsulenter i Norge
- som de dyktige folkene under her!
Opprett bedriftsbruker
Tilgjengelig nå
Yngve Skråmm
UX Designer / Interaksjonsdesigner
Heltid eller deltid
Oslo
1100
Kr/t

UX

Interaksjonsdesign

Informasjonsarkitektur

HTML

CSS

JavaScript

Se full profil
Tilgjengelig nå
Hanne Årsnes
Grafisk designer
Heltid eller deltid
Ålesund
1200
Kr/t

Photoshop

Indesign

Illustrator

Se full profil

2. Formulér en forretningsidé for din bedrift

Har du allerede en helt fantastisk forretningsidé? Dersom dette er tilfellet, og du har fått verifisert det på noe vis, kan du fortsette direkte til neste punkt i listen. Hvis dette derimot ikke gjelder for deg, finnes det mange metoder for å klekke ut gode ideér. Her er fire punkter som kan hjelpe deg:

  • Spør deg selv hva det neste store blir? Hvilken ny teknologi eller fremskritt blir snart sluppet som vil endre en gitt bransje slik vi kjenner den i dag? Har du mulighet til å være forut for din tid og kast deg på denne bølgen, enten det er AR, AI eller andre nye teknologier.
  • Ordne noe som plager deg. De fleste vil gjerne heller ha mindre av et onde enn mye av et gode. Dersom du finner opp noe som kan løse et problem for dine kunder, vil de være evig takknemlige og produktet vil med en gang kunne bli en hit.
  • Bruk dine ferdigheter på en helt ny måte eller i en helt annen bransje. Mange bedrifter og industrier gjør ting på en viss måte, fordi det er slik ting alltid har blitt gjort. I slike tilfeller kan et nytt sett med øyne med et nytt perspektiv utgjøre den store forskjellen som løfter bedriften eller bransjen til et nytt nivå.
  • Bruk en bedre, billigere og raskere tilnærming på noe som allerede eksisterer. Har du en forretningsidé som ikke akkurat er helt ny? Dersom det gjelder deg, bør du tenke over hvilke produkter eller tjenester som allerede er på markedet og fokusere på hvordan du kan skape noe som er enda bedre, billigere og raskere enn det som tilbys i dag. Ditt nye produkt eller tjeneste burde helst være 10 ganger så bra som det foregående for at kunder skal gidde å bytte, så det kan være verdt å huske på.

Det kan også være lurt å undersøke bransjen ved å møte mennesker som allerede er en del av den og stille spørsmål, søke råd hos andre andre entreprenører, undersøke ideén på nettet, eller bruke andre metoder som vil lønne seg for deg.

Viktigst av alt er at du snakker med potensielle kunder, noe vi skal gå i dybden på nå.


3. Gjør markedsundersøkelser for dine kunder

Finnes det andre som allerede driver med det du ønsker å gjøre? Hvis det ikke er det - hvorfor ikke? Dette er viktige spørsmål å avklare før du starter en egen bedrift.

Undersøk potensielle rivaler eller partnere på markedet, og samtidig potensielle kunder. Det finnes flere måter du kan hente inn denne informasjonen på, for eksempel ved å utføre intervjuer via telefon eller ansikt til ansikt, eller ved å dele ut spørreskjemaer eller undersøkelser. For å finne ut hva kundene tenker om et produkt eller en bedrift kan du stille disse spørsmålene: “Hvilke faktorer spiller inn når du skal kjøpe dette produktet eller denne tjenesten?” eller “Er det noe du ville forbedret ved dette produktet eller denne tjenesten?”

Det er viktig at du unngår å gjøre disse feilene når du innhenter informasjon om markedet:

  1. Å kun bruke sekundær forskning, altså noe andre har utarbeidet
  2. Å kun bruke elektroniske ressurser. Av og til er et bedre å snakke direkte med potensielle kunder.
  3. Bare kartlegge meningene til folk du kjenner. De vil ofte være mer positive enn en gjennomsnittlig kunde og redd for å såre deg. Å få ærlige tilbakemeldinger er viktig!


Hvis kundene ikke tenner på idéen kan det være et tegn på at du må tilbake til steg én og tilpasse idèen eller konseptet.

Det viktigste er i hvert fall at du faktisk snakker med kunder (og egentlig alle) om idéen din. Hvis du låser deg inne på et rom og utvikler noe i flere år uten snakke med noen er sannsynligheten stor for at det ikke blir en suksess.

Lurer du på hvordan du burde utarbeide en markedsundersøkelse kan du se vårt blogginnlegg med eksempel på markedsundersøkelse.

4. Skriv en forretningsplan for din bedrift

Med de mange verktøyene som er tilgjengelige på internett for å lage en forretningsplan finnes det ingen unnskyldning for å ikke gjøre det før du lanserer bedriften. Du lurer kanskje på hvorfor det vil være nødvendig å skrive en forretningsplan når du er den eneste ansatte i bedriften? Dette bør du gjøre fordi det tvinger deg til å svare på kritiske spørsmål som ikke bør ignoreres hvis du ønsker å ha en god sjanse for å lykkes. For å ta dine egne planer seriøst, bør du bruke minst én side på hver del. Forretningsplanen fungerer som en skriftlig beskrivelse av hvordan bedriften vil utvikle seg fra oppstart til man har et ferdig produkt.

Her er hva du bør ha med i forretningsplanen:

  1. Tittelside: En kort beskrivelse av navn og ide
  2. Kortfattet sammendrag: Lag et sammendrag av hva planen inneholder ved å gå inn på beskrivelsen av virksomheten, hvilket problem virksomheten løser, løsningen på problemet og hvorfor dette trengs nå. Dette kan utarbeides til slutt.
  3. Beskrivelse av bedriftens virksomhet: Hva slags bedrift vil du starte? Hvordan ser industrien ut? Hvordan vil industrien se ut i fremtiden?
  4. Markedsstrategi: Hva er målmarkedet ditt, og hvordan kan du best mulig selge til det markedet?
  5. Analyse av konkurranse: Hva er styrkene og svakhetene til dine konkurrenter? Hvordan kan du slå dem?
  6. Plan for design og utvikling: Hva slags produkt eller service utvikler du og hvordan skal det utvikles over tid? Lag også et budsjett for produktet.
  7. Drift- og styringsplan: Hvordan skal bedriften driftes på daglig basis?
  8. Finansielle faktorer: Hvordan skal du skaffe midler til oppstart av bedriften? Når? Og hvordan? Hvilke typer beregninger bør du utarbeide og hvilke faktorer skal du ta med i beregningene?

Husk at forretningsplanen skal være et levende dokument som må oppdateres ettersom tiden går og bedriften modnes, og forhåpentligvis også vokser.

Lurer du på mer om hvordan du burde utarbeide en forretningsplan kan du se vår fulle mal for forretningsplan.


5. Finansiering av bedriften

De fleste som starter en bedrift vil trenge en form for finansiering i starten før kundene kommer inn. Det finnes en rekke måter du kan finansiere oppstart av en ny bedrift. Hvilken måte du gjør det på, vil avhenge av dine egne ressurser, dine omgivelser og livsstil. Her er noen muligheter for hvordan du kan finansiere oppstarten av din nye bedrift:

  1. Finansiér oppstarten på egenhånd. Det kan kanskje ta lenger tid å få i gang bedriften med minimalt med ressurser, men det positive ved å finansiere oppstarten selv er at du hele tiden har kontroll over din egen skjebne (og egenkapital).
  2. Be om midler fra venner og familie. Det kan være vanskelig å blande business og personlige forhold, men hvis du vurderer å spørre noen som står deg nær om et lån, bør du gjøre det på en så ryddig og grei måte som mulig. Bruk et skriftlig dokument for inngåelsen av avtalen og lag en plan for nedbetaling.
  3. Søk om et lite tilskudd til oppstart av en ny bedrift. Det finnes flere programmer for nyoppstartede bedrifter hvor man kan søke om tilskudd for å starte opp og komme i gang med produksjon. Tilskudd blir delt ut av statlige og private programmer og aktører. Sjekk hva Innovasjon Norge tilbyr bedrifter som den du skal starte.
  4. Begynn en innsamlingsaksjon på nettet. Mange små investeringer kan til sammen bli til en stor sum. Det finnes flere nettsider hvor du kan sette opp innsamlingskampanjer til ulike formål, søk på nettet og finn frem til de beste for ditt formål med innsamlingen. Dette kan være alt fra Kickstarter til en folkefinansiering.
  5. Oppsøk investorer. Investorer ser typisk etter store og nye muligheter for investering fra påviste gode entreprenører som trenger penger for å starte en ny bedrift. Det kan være lurt å ha litt trekkraft før du nærmer deg disse investorene, derfor kan det i noen tilfeller hjelpe å inngå avtaler med erfarne entreprenører.
  6. Bli med i en inkubator eller akselerator for entreprenører. Slike selskaper er laget for å hjelpe nyoppstartede bedrifter til å nå det neste nivået. De fleste tilbyr gratis ressurser, som kontorplass og rådgivning, i tillegg til nettverksmuligheter og arrangementer hvor man kan møte potensielle kunder eller leverandører.
  7. Forhandle frem et forskudd fra en partner eller potensiell kunde. Dersom noen har veldig lyst på produktet eller tjenesten du selger, kan det også være en mulighet for at de i tillegg er villig til å finansiere produksjonen eller utarbeidelsen av produktet eller tjenesten.
  8. Søk om lån i banken eller kreditt fra andre kilder. Det er ikke sikkert du er kvalifisert for å få et lån i banken, men det kan du enkelt finne ut ved å legge inn en søknad. Det finnes også andre kilder til kreditt. Gjør noen undersøkelser for å se hva dine muligheter er.



6. Utvikling av produktet eller tjenesten du skal selge

Etter å ha lagt ned mye arbeid for å starte opp bedriften, vil det føles fantastisk å endelig se ideen komme til live. Men husk at det vil kreves store ressurser for å produsere et produkt. Hvis du for eksempel har lyst til å lage en app, men ikke selv er utvikler, bør du kontakte en teknisk anlagt person med ekspertise på området. Dersom du har lyst til å masseprodusere et produkt, blir du nødt til å inngå en avtale med en produsent.

Her er en sjekkliste med syv punkter, inkludert hvordan du finner en produsent og strategier for prissetting, som du kan bruke for å utvikle ditt eget produkt. Et viktig poeng er at du bør fokusere på to ting når du produserer produktet: kvalitet og enkelhet. Ditt beste alternativ vil ikke nødvendigvis være å produsere det billigste produktet, selv om det betyr at du kan spare mye på utgifter til produksjonen. Du må også sørge for at du laget er produkt som raskt kan fange folkets oppmerksomhet.

Du bør sørge for å følge disse syv punktene ved utvikling av produktet eller tjenesten du skal selge:

  1. Bevar kontrollen over produktet ditt og tilegn deg hele tiden ny kunnskap. Dersom du overlater utviklingen av produktet til en ekstern part uten at du overvåker prosessen, kan det hende du ikke ender opp med det resultatet du hadde sett for deg.
  2. Ansett spesialister om du skal utvikle et komplekst produkt. Få tak i folk som er eksperter på akkurat det du ønsker å utviklel, og ikke folk som kan litt om alt.
  3. “Ikke legg alle eggene i en kurv.” Sørg for at du ikke all fremgang går tapt dersom en frilanser skulle trekke seg ut av prosjektet eller en avtale går i vasken.
  4. Velg hvem du ansetter med omhu. De ansatte er den viktigste delen av et hvert selskap. Bruk derfor nok til på ansettelsene så du vet at du får med dyktige mennesker på teamet.

For å bevare roen under utviklingsprosessen bør du tilegne deg så mye kunnskap som mulig om produksjon, slik at du kan forbedre prosessen og beslutningstakingen underveis, og ettersom tiden går og bedriften vokser.

Prosessen vil se noe annerledes ut for entreprenører som tilbyr tjenester og ikke produkter, men vil være minst like viktig. Det kan hende du har flere ferdigheter som folk er villig til å betale for her og nå, men det kan være vanskelige å kvantifisere disse ferdighetene. Hvordan kan du etablere deg selv og dine evner på markedet? Det kan være lurt å lage en portefølje for ditt arbeid - lag for eksempel en hjemmeside for å vise frem dine kunstverk dersom du er en kunstner, skriveferdigheter dersom du er en skribent eller grafiske design hvis du er en grafisk designer.


7. Begynn å selge

Fremtiden til bedriften vil alltid avhenge av inntekter og salg, uavhengig av hvilken bransje eller industri du nettopp har startet opp i. Det finnes haugevis med strategier og teknikker for å selge, men her er fire prinsipper du bør følge:

  1. Lytt til dine kunder. Ved å lytte til kundene finner du ut hvilke behov de har og hva de ønsker, slik at du kan finne ut hvordan du kan imøtekomme disse behovene og ønskene.
  2. Du bør selge inn produktet eller tjenesten uten å være påtrengende. Man kan ikke være sjenert når det gjelder å spørre om neste steg i forhandlingen eller ferdigstille et salg, men du kan heller ikke tvinge kundene til å kjøpe. Finn en god balanse og husk at du er avhengig av å selge for at bedriften skal overleve.
  3. Ikke vær redd for å få et “nei”. Tid er din viktigste ressurs når du skal selge, og de fleste vil være høflige nok til å høre på hva du har å si om produktet uten at de har tenkt til å kjøpe. Du bør derfor gå videre så fort de har gitt deg et “nei”, slik at du ikke kaster bort dyrebar tid.
  4. Prioriter salg. For å drive en bedrift er du avhengig av å selge og få nok inntekter. Det vil være en god strategi å skape inntekter for at bedriften skal overleve. Du bør derfor prioritere salg, og ikke bare bruke tiden på å foreta besøksrunder til eksisterende kunder eller produksjonen, selv om dette også er viktige deler av å drive en bedrift.


Men hvordan skal du faktisk klare å selge? Begynn med å identifisere målgruppen som vil være interessert i å kjøpe dine produkter eller tjenester. Oppsøk andre folk i samme bransje for å lære av dem eller forsøk å øke kundebasen gjennom markedsføring. I dag er det også veldig populært å bruke digital markedsføring til å selge produkter og tjenester. Dette er helt fagfelt, så vårt tips vil være å google “digital markedsføring” og så begynne å lese. I vår digitale verden kan dette være vel så effektivt som å ringe rundt.



8. Få bedriften til å vokse

Det finnes mange måter du kan få bedriften til å vokse. Du kan blant annet kjøpe opp en annen bedrift, oppsøke et nytt marked, utvide produktbasen eller tilby flere tjenester. Men ingen plan for vekst vil fungere dersom du ikke har to ting på plass som de virkelig suksessfulle selskapene virkelig har mestret.

For det første har de en plan for markedsføring. De fleste nye bedrifter i dag bruker sosiale medier effektivt gjennom en egen side for bedriften eller produktet, influencere som omtaler produktet eller betalte kampanjer. De har alle en e-postliste med potensielle kunder, og de vet hvordan de skal bruke den. De vet eksakt hvem målgruppen er og hvordan de skal nå dem gjennom markedsføring.

For det andre vet de hvordan de skal holde på en kunde de har fått. Du har kanskje tidligere hørt folk si at de enkleste kundene å selge til, er de kundene man allerede har et forhold til. Kundene du har fått hittil har allerede meldt seg på nyhetsbrevene eller annet du sender ut via e-post, lagt inn betalingsinformasjon på din hjemmeside eller prøvd ut produktene eller tjenestene du selger. Derfor kan man si at de allerede har begynt å skape et forhold til bedriften din. Dette forholdet må du sørge for å pleie og vedlikeholde jevnlig.

Begynn med å investere i god kundeservice og fortsett å pleie forholdet til kundene. Dette arbeidet vil aldri ta slutt og du må konstant kjempe om kundenes oppmerksomhet på markedet. Fortsett med å holde deg oppdatert innenfor bransjen, ansett gode ansatte som vil hjelpe bedriften å vokse og skap et overlegent produkt for å bygge det imperiet du alltid har drømt om.


Vær tålmodig og ikke forhast deg

Husk at uansett hva slags type bedrift du starter, enten du selger et produkt eller flere produkter, bygger et digitalt produkt eller en tjeneste, eller tilbyr tjenester av annet slag, vil du oppleve både oppturer og nedturer.

Når du begynner for deg selv og skal bygge en hel bedrift på egenhånd, er det lurt at du setter realistiske mål for deg selv og bedriften. Ved å gjøre det slipper du å bli skuffet over fremgangen dersom den ikke er skyhøy etter noen måneder, både når det gjelder produktet i seg selv, og når det gjelder å bygge en solid kundedatabase.

Det vil være lurt å alltid gjøre et grundig forarbeid for å undersøke markedet, oppnå momentum før du sier opp din nåværende fulltidsjobb, og lansere bedriften etter at du allerede har generert inntekter. Derfra vil du være klar for at bedriften skal vokse, men vær tålmodig og fokusér på det langsiktige målet.

Og husk å snakke med kundene dine!

Relaterte poster

Bli en del
av Flexify

For bedrifter

Registrerer deg for å finne riktig konsulent eller frilanser
Opprett bedriftsbruker

For konsulenter

Bli en del av Flexify, så får du tilgang til spennende oppdrag
Jeg er konsulent
Flexify 2019 ©
Privacy policy