Bedrift

Hva er SMARTE mål og hvordan bruker jeg det? Her får du svaret

Mangler bedriften din fokuserte og håndfaste mål? Eller er målet kun «økt vekst»?


Det er det mange som kjenner seg igjen i.


For å oppnå suksess er det likevel viktig å ha klare mål man kan jobbe etter for å oppnå visse resultater.


Uansett om du leder en bedrift med 50 ansatte eller driver for deg selv, vil bedriftens suksess avhenge av dine evner til å sette og oppnå mål.


For å hjelpe deg med å sette mål og få fortgang i å oppnå disse, bør du ta i bruk prinsippene i SMART-metoden.

Hva er SMARTE mål?

SMART er et akronym for spesific (spesifikk), measurable (målbar), achievable (oppnåelighet), relevant (relevant) og time-based (tidsbasert).


Det er et enkelt og effektivt verktøy bedrifter bruker for å fastsette håndfaste mål som kan virkeliggjøres med en konkret handlingsplan for å oppnå ønskede resultater.


La oss gå gjennom de ulike elementene i denne metoden for målsetting.


Specific


Gode mål er veldefinerte og fokuserte. «Få 5000 nye kunder i løpet av én måned» er mye mer meningsfullt for å mobilisere de ansatte enn et mål som ser slik ut: «øke kundebasen».


Det øyeblikket du begynner å fokusere på et mål, blir dette målet en slags magnet som drar deg og dine ressurser mot seg. Jo mer fokusert energien i målet er, jo mer kraft vil du/dere generere mot målet. Gjør derfor målet så spesifikt som mulig for å ha noe konkret å jobbe mot.


Measurable


Et mål som ikke er målbart på noen måte, vil bli det samme som å gå et skirenn uten å telle tiden.


Tall er en essensiell del av å drive en bedrift. Lag derfor mål med konkrete tall for å sjekke underveis om du er på rett spor.


Det kan være lurt å sette opp en tavle på kontoret hvor du skriver ned målene. Denne kan fungere som en daglig påminnelse for å holde deg og dine ansatte fokuserte på resultatene dere ønsker å oppnå.



Leter din bedrift etter dyktige folk?
Se gjennom profiler til 700 frilansere og konsulenter i Norge
- som de dyktige folkene under her!
Opprett bedriftsbruker
Tilgjengelig nå
Yngve Skråmm
UX Designer / Interaksjonsdesigner
Heltid eller deltid
Oslo
1100
Kr/t

UX

Interaksjonsdesign

Informasjonsarkitektur

HTML

CSS

JavaScript

Se full profil
Tilgjengelig nå
Hanne Årsnes
Grafisk designer
Heltid eller deltid
Ålesund
1200
Kr/t

Photoshop

Indesign

Illustrator

Se full profil

Attainable


Altfor ofte ser man bedrifter sette seg mål som ikke er oppnåelige eller gjennomførbare. Ingen har noen gang bygd opp en millionbedrift over natten.


Kapitalister og investorer kaster utallige forretningsplaner fra selskaper hvor målene har vært lite realistiske. Det er selvfølgelig lov å drømme stort og sikte mot stjernene, noe man også bør gjøre, men det er samtidig viktig å ha bena godt plantet på jorda.


Et godt tips vil være å sjekke med bransjeforeningen for å få tak i realistisk vekst i bransjen, slik at du deretter kan sette mål basert på SMART-metoden.


Relevant


Oppnåelige bedriftsmål er basert på de nåværende forholdene og realitetene i næringslivet. Du kan godt ønske å ha det beste året i bedriftens historie eller øke omsetningen med 50%, men hvis markedet er inne i en lavkonjunktur eller for eksempel tre nye konkurrenter dukker opp på markedet, vil ikke målene dine være relevante for markedets realitet.


Time-Based


Forretningsmål og resultater blir ikke oppnådd uten en tidsramme knyttet til prosessen for måloppnåelsen. Uansett om målet til din bedrift er å øke omsetningen med 20% eller oppnå 5 nye kunder, må du ha en tidsramme knytte til målet for å oppnå det ønskede resultatet.


Gjør de SMARTE målene om til handling


Så fort du har laget mål for bedriften basert på SMART-metoden, bør du bryte ned hvert mål for å sette opp spesifikke oppgaver og aktiviteter som fører til at du/dere oppnår målene.


Det vil være lurt å periodevis ta en vurdering av målene og gjøre endringer dersom det er nødvendig.


Målsetting er et essensielt verktøy for å oppnå suksess – og husk å være SMART når du utarbeider målene til din bedrift.


Nedenfor kan du se et par eksempler på hvordan SMART-metoden blir brukt i målsetting. Legg merke til at i hvert eksempel er det også lagt til mindre målsettinger som er nødvendige å utføre for å oppnå det overordnede målet. SMART-metoden kan også brukes på hvert av disse delmålene.


Eksempel på bredt mål: Jeg har lyst til å starte en bedrift


·        Specific: Jeg har lyst til å selge håndlagde armbånd på Finn.no.

·        Measurable: Jeg vil være klar til å ta imot første bestilling innen fire uker, og jeg sikter mot å selge minimum fem armbånd per uke.

·        Attainable: Jeg vil først og fremst lage en bedriftskonto på Finn.no. Deretter vil jeg bygge opp en lagerbeholdning på 30 håndlagde armbånd jeg kan selge. Til slutt tenker jeg å promotere bedriften og bygge kundeforhold gjennom sosiale medier, referanser og gjennom å spre ordet.

·        Relevant: Å selge håndlagde armbånd gir meg mulighet til å dra økonomisk fordel av min favoritthobby.

·        Time-Based: Min konto på Finn.no vil være oppe og gå innen fire uker, og jeg vil ha en lagerbeholdning på 30 armbånd innen seks uker.


Slik ser SMART-målet ut:


Innen én måned har en jeg en konto på Finn.no hvor jeg kan selge håndlagde armbånd, hvilket vil gi meg muligheten til å dra økonomisk fordel av min favoritthobby. Innen seks uker kommer jeg til å ha en lagerbeholdning på 30 armbånd jeg kan selge, og sikter mot å selge minimum 5 armbånd i uka. Jeg skal bygge et forhold med kundene gjennom sosiale medier, referanser og gjennom å spre ordet.


Eksempel på bredt mål: Jeg ønsker å utvide virksomheten min


·        Specific: Jeg vil skaffe meg tre nye kunder for konsulentvirksomheten min.

·        Measurable: Jeg vil måle progresjonen på hvor mange nye klienter jeg skaffer mens jeg samtidig opprettholder min nåværende kundebase.

·        Attainable: Jeg skal spørre mine nåværende kunder om referanser, lansere en markedsføringskampanje på sosiale medier og bygge nettverk med lokale bedrifter.

·        Relevant: Ved å få tre nye kunder får jeg utvidet virksomheten og økte inntekter.

·        Time-Based: Jeg skal få tre nye kunder innen to måneder.


Slik ser SMART-målet ut:


Jeg skal skaffe meg tre nye kunder for min konsulentvirksomhet innen to måneder ved å spørre om referanser, lansere en markedsføringskampanje på sosiale medier og bygge nettverk med lokale bedrifter. Dette vil gi meg muligheten til å utvide virksomheten og øke inntektene.

Relaterte poster

Bli en del
av Flexify

For bedrifter

Registrerer deg for å finne riktig konsulent eller frilanser
Opprett bedriftsbruker

For konsulenter

Bli en del av Flexify, så får du tilgang til spennende oppdrag
Jeg er konsulent
Flexify 2019 ©
Privacy policy