Bedrift

Hvordan skrive en forretningsplan (eksempel + mal) i 2018

Freelancer eller konsulent? Jobb med spennede bedrifter!
Les mer her

Forretningsplaner har lenge vært et viktig dokument for nye selskaper, men er de fortsatt like relevante som de en gang var? Hvis ja, hvilken fremgangsmåte og hvilken data kan du bruke for å utvikle et nyttig og meningsfylt dokument for din bedrift?

Før vi starter på den fulle guiden for hvordan du kan lage en god forretningsplan er det verdt å stoppe opp og vurdere om du faktisk trenger en. For det som er sikkert er at det å lage en god forretningsplan det er noe som tar tid - tid som også kan brukes på andre verdiskapende oppgaver i bedriften.

For kun noen få år tilbake var det nærmest et krav at du hadde en forrteningsplan til å støtte opp om din nye idé til en tjeneste eller et produkt. I dag er det mange som tenker at de klarer seg med et godt pitch-deck (som vi kommer tilbake til senere). Likevel er det sånn at alle entreprenører som skal lykkes trenger en plan. Er denne planen velformulert og godt dokumentert kan det vært ekstra nyttig, men i den verden vi lever i må en god forretningsplan også kunne endres etter hva markedet ønsker seg.

Før vi dekker hva du burde inkludere i en forretningsplan (vi har 5 viktige punkter!) så er det 4 viktige spørsmål du burde forstå og ta hensyn til. La oss dekke disse først.

4 spørsmål du må forstå før du lager en forretningsplan

Hva er forretningsplanen til for?

“Bare fordi alle andre har det” er virkelig det ikke det du skal tenke her, spesielt ikke som gründer. Et prosjekt med å utvikle en god forretningsplan kan som nevnt ta både tid og ressurser (og kanskje stjele en del morro), så det er ekstremt viktig å ha en god grunn til at man legger ned et stykke arbeidet her. Med andre ord, ikke lag en forretningsplan med mindre du vet hvorfor og hva du prøver å oppnå med det.

Vi tenker at man burde ha en plan for å holde seg organisert, for å sikre at man har noen form for levedyktig kommersielt potensial, beholder fokus og forhåpentligvis ikke går tom for penger før man kommer dit man ønsker. Hvis det er alt du trenger, og du ikke planlegger å hente penger fra profesjonelle investorer, søke om lån og ikke har til hensikt å hente inn partnere, så trenger du absolutt ikke et dokuemnt på 100 sider. Som Rema 1000 sier, det enkle er ofte det beste!

Faktisk er Brian Chesky (funnet av Airbnb) berømt for sin forretningsplan for global dominans som var på hele 1 side!

Hvis du planlegger å gå til en lokal bank for et lån, eller nærmer deg det punktet hvor du må ha inn kapital kan det vært verdt å bruke noe tid på et slikt dokument. mange banker og andre investorer krever det.

Forretningsplan eller investorpresentasjon (pitch deck)?

Forretningsplaner og pitch decks er to forskjellige ting. Likevel har de mange likheter. Hovedforskjellen er at en investorpresentasjon brukes eksternt (for å hente penger eller partnere), mens en forretningsplan i sin natur er mer intern.

Skal du i et investormøte kan likevel et langt og kjedelig pitch deck heller ikke være så nyttig. Mange investorer foretrekker nå heller heller at du viser hvordan kunder bruker produktet ditt eller at du kan argumentere godt for at ditt selskap kan skaleres med tiden. Slike moderne investorpresentasjoner inneholder ofte:

  • Prototyper
  • Markedsføringsplaner
  • Beregning av kostnaden av å skaffe en kunde (CAC)
  • Verdien av en kunde (LTV)
  • Resultater av testing (dvs. et dashbord av KPIer)
  • Oversikt over burn rate (hvor mye penger du bruker per måned)

Forretningsplaner eller Executive Summary?

En executive summary er også et annet dokument. Det er et smart verktøy og viktig å ha som omslag for forretningsplanen din. Dette gjelder spesielt for de som vurderer finansiering som involverer næringseiendom eller et SMB-lån.

Dette er et kort 1-3 sider dokument som oppsummerer din virksomhet og plan, og gir leseren nok info til å bestemme om de vil se flere data eller ikke. Akkurat som med et pitch deck er målet at dette skal være godt nok til at långivere og investorer vil velge å jobbe med deg, og jobbe gjennom detaljene i prosessen.

Når skal man skrive en forretningsplan?

Det store problemet med forretningsplaner er at gründere ofte blir bundet av dem. Og det å være bundet til en gitt plan selv om den ikke føles helt riktig kan koste oppstarten det optimale øyeblikket for å komme seg til markedet og de beste finansieringsmulighetene.

Mange sier at "den virkelige nøkkelen til å lykkes med en tjeneste eller et produkt er å være fleksibel og lydhør overfor muligheter”. Det er vi helt enig i.

Entreprenører må ofte pivotere (endre) sin virksomhet når det blir klart at deres opprinnelige kunde ikke er den riktige kunden, eller når det viser seg at deres produkt eller tjeneste passer bedre i et alternativt marked. På grunn av dette er det mange tilsynelatende gode forretningsplaner som bare blir liggende i en skuff.

Noen tall fra Harvard Business Review viser at:

  • " De mest vellykkede gründere var de som skrev sin forretningsplan mellom 6-12 måneder etter å ha besluttet å starte en bedrift. Dette "økte sannsynligheten for risikobasert suksess med 8%."
  • Sjansene for suksess økte med 12% for de som ikke brukte mer enn 3 måneder på planen. Lenger tid enn det viste seg å være forgjeves.
  • Sjansen for å overleve økte med 27% hvis man skrev forretningsplanen samtidig som man snakket med kunder og drev aktiv markedsføring.

Så vi kan konkludere med at i mange tilfeller kan det gi mening å lage en god forretningsplan (så lenge man er klar for å tilpasse den underveis). Men hva burde en slik plan inneholde? Vi har i hvert fall deler av svaret her.


5 punkter du burde ha med i din forretningsplan

Nå som vi har forstått om vi trenger en forretningsplan eller ikke, la oss dykke inn i detaljene for å bygge planen din.

Resten av denne artikkelen vil gi detaljer om hva du bør inkludere i forretningsplanen og hva du kan hoppe over.

Husk at forretningsplanen er et verktøy for å hjelpe deg med å bygge en bedre bedrift, ikke bare en hjemmelekse. Gode ​​forretningsplaner er levende dokumenter som du regelmessig vender tilbake til og oppdaterer når du lærer mer om kundene dine, salgs- og markedsføringstaktikk som fungerer (og ikke), og hva du har rett og galt om budsjettet og prognosen.

1. Executive summary

Dette er en oversikt over virksomheten din og dine planer. Den kommer først i planen din og er ideelt bare én til to sider. De fleste skriver den til slutt, fordi man da kan plukke ut det beste fra resten av planen. Så og si alle som leser din forretningsplan vil begynne (og kanskje slutte) å lese her, så sørg for at denne delen sitter som den skal.

Ideelt sett kan sammendraget fungere som et frittstående dokument som dekker høydepunktene i detaljplanen din. Faktisk er det svært vanlig for investorer å be om bare sammendraget når de vurderer selskapet ditt. Hvis de liker det de ser i sammendraget, følger de ofte med en forespørsel om en komplett plan og andre data om bedriften din.

Fordi ditt sammendrag er en så viktig del av forretningsplanen, vil du være sikker på at den er så klar og konsis som mulig. Den skal dekke de viktigste høydepunktene, men ikke bli for detaljert. Ideelt sett skal en investor dirre etter å høre mer etter at hun eller han har lest denne delen.

2. Mulighet

Denne delen svarer på disse spørsmålene: Hva selger du egentlig og hvordan løser du et problem (eller "behov") for ditt marked? Hvor stort er markedet og hvordan er konkurransen?

Selv om det er fristende å beskrive et kjempemarked på milliarder av kroner hvor du skal få total dominans faller det fort igjennom. Prøv heller å beskrive hvilken nisje du skal begynne med og hvordan du tenker å utvide produktet eller tjenesten ut i fra dominans i den nisjen.

3. Gjennomføring

Hvordan skal du gripe denne sjansen og gjøre den til en bedrift? Denne delen vil dekke markedsførings- og salgsplanen din, driften og hvordan du skal måle suksess. Teknologi er også viktig for mange her, spesielt om det er en teknisk utfordring som må løses på veien.

Selv om det er vanskelig er det viktig å være konkret i denne delen av forretningsplanen. Det å si at du planlegger salg via facebook og google holder ikke mål. Du må beskrive i detalj hvordan du tenker å gå frem, hva det vil koste og hvorfor nettopp du skal klare å kapre dette markedet.

4. Team og selskap

Investorer ser etter gode team i tillegg til gode ideer (mange ser mest på team, faktisk) Bruk dette kapitlet for å beskrive ditt nåværende team og hvem du trenger å ansette. Du vil også gi en rask oversikt over din juridiske struktur og historie hvis dette allerede er etablert.

Her er det lurt å trekke frem spisskompetansen til hvert enkelt team-medlem. Hva kan hun eller han som gjør at dette skal lykkes? Det er også viktig å få frem hvordan teamet er sammensatt og hvordan deres kunnskap og erfaring kan komplementere hverandre. Et team av kun utviklere eller kun forretningsfolk vil sjelden lykkes - det må være en balanse.

5. Finansieringsplan

Din forretningsplan er ikke komplett uten en finansiell prognose. Dette kan være vanskelig for mange, men her går det også an å få hjelp av profesjonelle. De fleste investorer fokuserer mye på denne delen, siden de er nysgjerrig på din evne til å gjøre mye ut av lite midler.

Selv om finansielle budsjetter og prognoser er viktig ville vi likevel ikke brukt for mye tid på dette avsnittet. Det å finregne på prognoser 10 år frem i tid er nytteløst. Det eneste som er sikkert er at det IKKE blir som man tror.


Oppsummering

En forretningsplan er for mange en kritisk del av det å lansere en ny tjeneste eller et nytt produkt. Den moderne måten å gjøre det på er likevel som vi har lest å teste noen av hypotesene på forhånd, før man setter seg ned for å skrive. Oppsummert er det mye viktigere å komme seg ut å snakke med kunder og teste ting først.

Forretningsplan mal og gode eksempler

Når det gjelder å få opp en detaljene i en forretningsplan så finnes det i dag mange maler som du kan benytte. Vi anbefaler å ta en titt her: https://www.inc.com/larry-kim/top-10-business-plan-templates-you-can-download-free.html

Når du har laget planen er det viktig at noen erfarne entreprenører leser igjennom den for å gi deg tilbakemeldinger. Det kan faktisk være den mest verdifulle delen av hele arbeidet. Kjenner du ikke noen i ditt nærmeste nettverk er det kanskje noen du kjenner som kjenner noen. Her gjelder det å være frimodig!

Å skrive en forretningsplan kan virke som en vanskelig hindring på vei mot gründerdrømmen, men det trenger ikke å være det. Hvis du kjenner din virksomhet og er lidenskapelig opptatt av det du skaper kan du skrive en forretningsplan og deretter utnytte planen for vekst og fremdrift.

Og du trenger ikke å starte med en fullstendig detaljert forretningsplan heller. Faktisk kan det være mye lettere å starte med en enkel forretningsplan på én side eller to. Den kan virke som rettesnor i den første tiden, før du eventuelt kommer tilbake og endrer den senere.

Få prosjektet gjort med en kvalitetssikret freelancer eller konsulent

Finn riktig freelancer eller selvstendig konsulent til ditt neste prosjekt