Flexer

Hva gjør en selvstendig konsulent og hvordan lykkes du i rollen?

Vi kårer Norges Hyggeligste Frilanser - vinn en iPad!
Stem på en hyggelig frilanser og vær med i trekningen av en iPad til 3990kr
Les mer her

En selvstendig konsulent er enkelt sagt en rådgiver som gir ekspertråd til bedrifter mot betaling. Konsulenter blir betalt for å dele sin ekspertise og kunnskap for å hjelpe bedrifter med å oppnå mål eller løse et problem.

Bedrifter ansetter ofte konsulenter for å få inn eksperthjelp uten å måtte ansette en ny fulltidsansatt, som vil koste mer penger på sikt. Samtidig oppnår bedriften et nytt og friskt blikk på situasjonen ved å hente inn hjelp fra en konsulent.

Dette kan være konsulenter både fra konsulentselskaper og selvstendige konsulenter, som begge finnes på vår åpne plattform. Å finne riktig konsulent til ditt team har aldri vært en enklere.

En konsulent kan fungere som kan katalysator for endring fordi han eller hun ikke er kjent med (og dermed ikke blir holdt tilbake av) bedriftens kultur eller moralske lenker og granskende blikk fra medarbeidere. Det finnes ingen krav til utdanning for konsulenter, men de må besitte godt med kunnskap og erfaringer innenfor et gitt felt eller bransje.

I tillegg bør de også ha en god portefølje med tidligere oppnåelser. Konsulenter med utdanning av høyere grad og lang erfaring vil generelt sett kunne ta mer betalt for sine tjenester. Virksomhet innenfor konsultasjon kan være så mangt, og det kan omfatte tjenester gitt på bedriftsnivå, men også være personlige tjenester. Det finnes muligheter for å opptre som konsulent i stort sett alle bransjer.

Hvilke arbeidsoppgaver har en selvstendig konsulent?

For en konsulent vil arbeidsoppgavene variere i forhold til hvilke behov en gitt bedrift har og hva denne bedriften trenger hjelp til. Samtidig er jobbtittelen “konsulent” en generell beskrivelse, noe som vil si at arbeidsoppgavene også vil variere i forhold til hvilken ekspertise man besitter. Den bredeste beskrivelsen av arbeidsoppgavene til en konsulent vil være at de løser eller forbedrer en spesifikk komponent i klientens bedrift.

En IT-konsulent kan for eksempel bli ansatt av en bedrift for å lære bedriftens ansatte hvordan man bruker et nytt dataprogram som nettopp har blitt installert og hvordan man går frem for å løse problemer som skulle oppstå med programvaren. Samtidig er det forventet at konsulenter kommer med råd eller anbefalinger og hjelper til med å løse ethvert problem bedriften måtte ha i den perioden de jobber der.

Ekspertisen fra en konsulent blir oftest oppsøkt rett før og underveis når en bedrift lanseres, eller for å hjelpe en bedrift ut av en krise. Mange velger også å oppsøke konsulenter når det er behov for å omorganisere bedriften eller fornye bedriftens image. Omorganisering av en bedrift kan omfatte oppsigelse av flere ansatte, eller til og med nedleggelse av hele avdelinger. Det ligger altså mye makt i å være en konsulent.

En bedrift vil som regel beholde konsulenten innenfor bedriften helt til målet med ansettelsen er oppnådd. Tidsperioden for en ansettelse vil derfor variere i stor grad i forhold til bedriftens behov og om det plutselig dukker opp uforutsette problemer eller tilleggsoppgaver som konsulenten ble ansatt for å også løse.

En konsulent sin suksess vil være et resultat av kombinasjonen av utdanning og erfaring. I tillegg vil også disse ferdighetene være viktig for suksessen:

  • Gode lederegenskaper
  • Logisk tenking
  • Evnen til å kommunisere
  • Gode samarbeidsevner
  • Oppfinnsomme kvaliteter, som at han eller hun er innovativ, inspirerende og dyktig



Forskjellen på prosjektbasert stilling og en selvstendig konsulent

Dersom du vurderer å begynne å jobbe som konsulent, kan det være greit å vite forskjellen på konsulentvirksomhet og prosjektbaserte stillinger. Disse to typene arbeid kan ligne veldig, men det er viktige forskjeller som skiller de fra hverandre.

En konsulent blir kontaktet og leid inn av en bedrift når de har et problem de ikke har kunnskapen eller tiden til å løse på egenhånd. Konsulenten vil da analysere problemet og finne frem til best mulig løsning og hvordan man skal gå frem for å løse problemet. De blir ikke dirigert av en øvre leder og jobber kun ut ifra eget hode og eget kunnskapsnivå.

Prosjektbaserte stillinger er derimot stillinger hvor en bedrift ansetter en ekspert midlertidig, ofte i noen måneder eller år. Den ansatte er da underlagt bedriftens ledelse og blir dirigert av en overordnet ansatt som legger frem arbeidsoppgavene som må fullføres for at prosjektet skal gjennomføres. Derfor kan man si at en ansatt med en prosjektbasert stilling blir fortalt hva han eller hun skal gjøre, hvordan det skal gjøres og når det skal gjøres. Man er derfor ikke like fri som man er når man jobber som konsulent.

Det vil være lurt å vite forskjellen på disse to typene ansettelsesformer for både arbeidsgiver og arbeidstaker på grunn av hvordan man blir lønnet for sitt arbeid. Ansatte i prosjektbaserte stillinger får ofte lønn per time, samtidig som lønnsnivået kanskje vil være det samme som for øvrige ansatte i bedriften. Men samtidig vil ekspertise og utdanning også påvirke lønnsnivået. Folk som trives med å ansettes i prosjektbaserte stillinger er som oftest registrert i et bemanningsbyrå og finner nytt arbeid via disse, noe som vil være enklere og tryggere enn å være en selvstendig konsulent.

Men som konsulent har du ved visse tilfeller muligheten til å tjene mer penger. Du kan prissette ditt arbeid i forhold til kvalitet og etterspørsel, noe som vil si at du også kan ta deg betalt per prosjekt, som omhandler å både designe og implementere løsningene du utarbeider selv. Man står derimot mye mer på egne ben, og må finne arbeid gjennom nettverksbygging og markedsføring av egen virksomhet. Men dersom du har funnet en niche og har et ekspertområde du kan jobb med, kan det være lurt å ta det neste steget i karrieren og bli en konsulent.

Leter din bedrift etter dyktige folk?
Se gjennom profiler til 700 frilansere og konsulenter i Norge
- som de dyktige folkene under her!
Opprett bedriftsbruker
Tilgjengelig nå
Yngve Skråmm
UX Designer / Interaksjonsdesigner
Heltid eller deltid
Oslo
1100
Kr/t

UX

Interaksjonsdesign

Informasjonsarkitektur

HTML

CSS

JavaScript

Se full profil
Tilgjengelig nå
Hanne Årsnes
Grafisk designer
Heltid eller deltid
Ålesund
1200
Kr/t

Photoshop

Indesign

Illustrator

Se full profil

Finn din nisje som selvstendig konsulent i en gitt bransje

Det kan være nokså enkelt å finne ut hva slags type konsulentvirksomhet du burde begynne med. Du kan begynne med virksomhet basert på hva du er lidenskapelig opptatt av, hvilken ekspertise du besitter, eller hva du kunne tenke deg å jobbe med hvis du skulle hatt en fast jobb.

Hvis du fokuserer på én del av et marked, kan man si at du allerede har funnet en nisje, og det vil bli enklere å skape suksess som konsulent. Kanskje du for eksempel har bestemt deg for å begynne å jobbe hjemmefra og er opptatt av at det skal kunne være enkelt for andre og også gjøre det. Til å begynne med høres det kanskje veldig bredt ut, men du kan begrense det til å bli en konsulent for designing av hjemmekontor. Deretter begrenser du det enda mer i forhold til hvor i landet du bor fordi du mest sannsynlig er nødt til å besøke hjemmekontoret du skal innrede.

Fordelen med å spisse til sin niche så mye som mulig er at det vil bli mindre konkurranse, du kan ta deg bedre betalt for dine tjenester, og fordi det ikke vil være stor konkurranse, vil det være enklere å markedsføre seg selv og oppnå anerkjennelse som en autoritet på sitt felt.


Skap en merkevare

Som en konsulent må du huske at du må skape deg et navn i bransjen for å tiltrekke nye kunder. Dette betyr at du må gjøre mer enn å lage en logo for virksomheten. En godt oppbygd merkevare vil ofte avgjøre hvorfor klientene velger dine tjenester overfor andre på markedet. Det kan være lurt å svare på disse spørsmålene når du utvikler dine merkevare:

  • Hvilke mål ønsker du å oppnå?
  • Hva er det som gjøre dine tjenester unike?
  • Hva er dine verdier?
  • Hvordan ønsker du å bli oppfattet av andre konsulenter og klienter?
  • Hva vil du stå for?

Når du først har kartlagt hvordan merkevaren skal være, kan det være lurt å finne ut hva som gjør dine tjenester så bra i forhold til andre. Hvilken verdi tilfører du markedet? Hvis du for eksempel er en IT-konsulent og har gode evner for å lære bort kunnskap, bør du bruke den evnen som et salgspunkt når du tilnærmer deg nye kunder fordi du på en effektiv måte kan lære bort hvordan man bruker en ny programvare til bedriftens ansatte.

Når du først har avgjort hva som gjør din merkevare unik, bør du sørge for at det reflekteres på hjemmesidens design (dersom du har en hjemmeside), din skrivestil, hvordan du kommuniserer med klienter, via nettbaserte porteføljer på for eksempel LinkedIn eller Twitter, og hvordan du involverer deg med relevante organisasjoner.

Du bør også se til at merkevaren er konsistens, noe som betyr at du har samme logo og farger på hjemmesiden, dine kanaler i sosiale medier, på e-poster, på visittkort og fakturaer. Men det vil være lurt å endre merkevaren fra tid til annen. Dette kan bety at du forandrer logoen dersom den du har nå ikke matcher merkevaren og å holde deg oppdatert på endringer innenfor bransjen.



Markedsføring og promotering av deg selv som selvstendig konsulent

Når det kommer til markedsføring av egen konsulentvirksomhet gjelder det å bevise for potensielle kunder at du er en ledende autoritet innenfor bransjen. Det kan du oppnå ved å skape innhold som er av verdi for kundene.

Innhold kommer i en rekke forskjellige former. Det kan for eksempel være gjennom et daglig blogginnlegg, publisering av bok, skape infografikk eller arrangere et webinar eller lage en podcast. Tanken bak er at du ikke bare skal bevise at du er en ledende figur innenfor ditt ekspertområde, men også at innholdet når ut til flere klienter. Dette vil bygge opp merkevaren og få klienter til å legge merke til deg.

Å skape innhold vil kun være én del av markedsføringen. Du må ofte være til stede på Internett for å dele innholdet og samhandle med dine klienter. Du kan begynne med å lage en nettside med beskrivelse av dine tjenester, tidligere erfaring, attester fra tidligere kunder og kontaktinformasjon.

I tillegg bør du ha en blogg hvor du publiseres tekster med innhold som er av høy verdi for kundene. Samtidig vil det være lurt å være til stede på sosiale medier som Facebook, Twitter og LinkedIn. Her kan du dele innhold, utveksle idéer, eller komme i kontakt med andre konsulenter.

For å nå ut til klienter vil det også være lurt å legge vekt på nettverksbygging. Dette kan du gjøre under studietiden, fra tidligere arbeidssteder, dra på messer eller spørre venner og familie. En av de enkleste og mest effektive måtene for å nå ut til nye klienter er ved å benytte seg av sitt nåværende nettverk.

Husk også å alltid spørre tidligere klienter om referanser. Et godt rykte vil være et av de beste verktøyene for å tiltrekke seg nye klienter.

Relaterte poster

Bli en del
av Flexify

For bedrifter

Registrerer deg for å finne riktig konsulent eller frilanser
Opprett bedriftsbruker

For konsulenter

Bli en del av Flexify, så får du tilgang til spennende oppdrag
Jeg er konsulent
Flexify 2019 ©
Privacy policy