Bedrift

Hva er linkedIn og hvordan bruke det profesjonelt? Vi gir deg våre tips (2019)

LinkedIn er en verdifull ressurs for profesjonelle yrkesutøvere for å bygge nettverk, få kontakt med nye ressurser, og bygge et forhold til potensielle kunder, klienter og partnere. Det er ideelt for hjemmebaserte bedriftseiere og frilansere, fordi det kan være en god hjelp på veien mot å bygge opp karrieren og bedriften, samtidig som man kanskje unngår å føle seg isolert ved at de opprettholder kontakten med resten av verden, selv om de jobber for seg selv.

Ønsker din bedrift å nå ut til kunder via kanaler som LinkedIn er det lurt å finne en ekspert som kan hjelpe dere. I Flexify har vi flere frilansere og konsulenter som kan bistå på timesbasis med å sette opp deres kontoer og legge ut innhold jevnlig som treffer deres målgruppe. Les mer om dette her.

LinkedIn er et sosialt nettverk alle kan bruke enten man er markedsføringssjef for et stort selskap, en bedriftseier som driver en liten lokal butikk eller til og med en universitetsstudent på første året som er på utkikk etter fremtidige karrieremuligheter. LinkedIn kan brukes av alle som er interessert i å ta sitt profesjonelle liv mer seriøst ved å se etter muligheter for å få fart på karrieren og for å komme i kontakt med andre profesjonelle aktører innenfor sitt felt.

Det er over 65 millioner brukere på LinkedIn. I motsetning til andre sosiale nettverk hvor man kanskje blir “venner” med alle og enhver, brukes LinkedIn hovedsakelig for å bygge et profesjonelt og strategisk nettverk. Det viktigste er hvem man kommer i kontakt med, og ikke hvor mange. På LinkedIn vises faktisk ikke det eksakte nummeret på tilkoblinger hvis du har flere enn 500, fordi det handler om kvalitet og ikke kvantitet.

Du kan tenke på LinkedIn som en digital måte å gå til et tradisjonelt event for nettverksbygging, hvor du personlig kan møte andre profesjonelle aktører i samme bransje som deg, snakke litt om hva dere gjør og utveksle visittkort. På LinkedIn skaper du et nettverk på samme måte som du legger til “venner” på Facebook, du konverserer med andre via private meldinger eller via annen kontaktinformasjon dersom det er oppgitt, samtidig som du kan legge ut all informasjon om din utdanning og karriere i en organisert profil som andre kan se.

Leter din bedrift etter dyktige folk?
Se gjennom profiler til 700 frilansere og konsulenter i Norge
- som de dyktige folkene under her!
Kom i gang
Tilgjengelig nå
Thomas Holten Enstad
Webutvikler med fokus på Wordpress
Heltid eller deltid
Vinstra
790
Kr/t

HTML

CSS

PHP

MySQL

JavaScript

Wordpress

SEO

Se full profil
Ledig om 1-3 mnd
Laura Andresen
Digital designer
Heltid eller deltid
Farsund
900
Kr/t

WordPress

UX design

Front-end

Sketch

Illustrator

Design

Rådgivning

Digital identitet

Se full profil

Hva er LinkedIn og hvordan bruke det?

Hvis du er kjent med Facebook og hvordan det fungerer vil det bli enkelt å forstå LinkedIn. Det er nokså likt både i forhold til hvordan det ser ut og hvilke funksjoner du kan bruke. Det er derfor ikke noe vanskeligere å lære seg å bruke LinkedIn sammenlignet det med andre sosiale nettverk. Du begynner også her med å lage en personlig konto og profil.

Men å skape et nettverk vil være nokså annerledes enn det er på andre sosiale medier. Du vil ikke komme over morsomme kattevideoer eller bilder av hva folk spiste til middag. LinkedIn er et nettverk for profesjonelle aktører, noe som vil si at alt innhold er rettet mot karriere og arbeidsliv. Ettersom du bygger opp profilen og søker etter kontakter og anbefalinger bør du helst opptre som en profesjonell yrkesutøver, slik at andre brukere tar deg seriøst.



Hovedfunksjonene på LinkedIn

Her får du en innføring i hvordan noen av basisfunksjonene på LinkedIn fungerer og hvordan de er blitt utviklet for å brukes av profesjonelle aktører på jobbmarkedet.

Hjem

Når du først har logget inn på din konto på LinkedIn, vil du først komme til Hjem-feeden, som fungerer som nyhetsfeeden på dette sosiale mediet. Her kan du se innlegg som nylig har blitt lagt ut av dine kontakter eller fra bedrifter du følger.


Profil

Profilen viser ditt navn, bilde, hvor du bor, ditt yrke eller arbeidstittel og mer, helt øverst på siden. Rett under har du mulighet til å spesialtilpasse ulike seksjoner som et lite sammendrag hvor presenterer deg selv, arbeidserfaring, utdanning og andre seksjoner som ligner på hvordan du normalt ville utformet en CV.


Mitt nettverk

Her finner du en liste over alle dine kontakter på LinkedIn. Hvis du fører musetasten over denne funksjonen får du også opp andre muligheter, som at du kan legge til flere kontakter eller finne frem til folk du kanskje kjenner som LinkedIn anbefaler basert på informasjonen du har lagt inn om deg selv.


Jobber

Hver dag blir det lagt ut jobbutlysninger og stillingsannonser på LinkedIn av flere forskjellige arbeidsgivere. LinkedIn vil også komme med anbefalinger for spesifikke jobbannonser basert på informasjonen du har lagt inn om deg selv, inkludert plassering og valgfrie jobbpreferanser som du kan fylle ut for å få bedre match med stillingsutlysninger.


Interesser

I tillegg til å komme i kontakt med andre profesjonelle, kan du også følge visse interessepunkter på LinkedIn. Dette kan være store selskaper eller små bedrifter, grupper basert på plassering eller personlige interesser, eller annet.


Søkefelt

LinkedIn har en kraftfull funksjon for søk hvor du kan filtrere søket i forhold til flere ulike tilpassede felt. Du kan trykke på knappen kalt “Avansert søk” ved siden av søkefeltet for å finne spesifikke profesjonelle aktører, bedrifter, jobbutlysninger og mer.


Meldinger

Når du ønsker å komme i kontakt med andre profesjonelle aktører, kan du gjøre det ved å sende dem en privat melding via LinkedIn. Du kan også legge ved vedlegg, inkludert bilder eller annet.


Varslinger

På LinkedIn blir du, i likhet med hvordan det fungerer på andre sosiale medier, varslet dersom du er blitt invitert av noen eller når noen har godkjent en invitasjon du har sendt ut, når du blir invitert til å bli med i en gruppe eller mottar et forslag om å utforske informasjon om noe du kanskje vil være interessert i å få med deg.


Ventende invitasjoner

Når andre profesjonelle yrkesutøvere ønsker å komme i kontakt med deg på LinkedIn, vil du motta en invitasjon som du må godkjenne for at dere skal skape en forbindelse.

Disse funksjonene er basisfunksjonene som du først vil legge merke til når du lager en brukerkonto på LinkedIn, men du kan også dykke dypere ned i andre spesialtilpassede detaljer og funksjoner ved å utforske plattformen på egenhånd. Etterhvert kan det også hende du blir interessert i å bruke funksjonen som kalles “Business Services”. Denne funksjonen lar deg legge ut stillingsannonser, benytte deg av løsninger for å finne spesifikke talenter, annonsere på plattformen og utvide din salgsstrategi slik at du også inkluderer sosiale salg via LinkedIn.



Hvordan lage en profil på LinkedIn?

Alt du må gjøre for å komme i gang er å opprette en brukerprofil. Det er også mulig å oppgradere til en av de betalte utgavene av LinkedIn dersom du ønsker tilgang til mer avanserte funksjoner. For de fleste vil det være nok å bruke gratisversjonen som inneholder alle basisfunksjonene, som for eksempel:

  • Opprette en profesjonell profil hvor du legger inn dine ferdigheter, erfaring og mer
  • Begrenset tilgang til å se hvem som har vært inne på profilen din
  • Evnen til å se 100 profiler per søk
  • Muligheten til å lagre 3 søk

Når du oppretter en brukerkonto på LinkedIn, oppretter du en fullt ut profesjonell konto. Det er derfor viktig at informasjonen du legger inn representerer din karriere og alt som er en del av yrkeslivet ditt, som utdanning, kurs eller annet. Det er ikke meningen at du skal legge ut informasjon om ditt personlige liv, eller skrive innlegg om hva du gjorde i helgen.

Noe av informasjonen du bør legge ut er det samme som du ville ha skrevet på en CV, samt et lite sammendrag av hvem du er, kontaktinformasjon, lenker til en nettside eller blogg for ditt firma eller selskapet du jobber i, tidligere arbeidssteder eller arbeidsgiver, eventuelt bøker du har gitt ut, prosjekter du har jobbet med og mer som du mener er relevant. Ikke glem å også legge ut et profesjonelt bilde, da folk kan være noe nølende når det gjelder å kontakte folk som ikke har lagt ut et bilde.

Fordi profilen din på LinkedIn fungerer som et visittkort eller CV, fungerer det også som et slags verktøy for markedsføring av deg selv. På grunn av det kan det være lurt å skrive informasjon som er orientert rundt fordelene ved dine ferdigheter og kunnskap, slik at potensielle partnere eller arbeidsgivere enkelt ser hvorfor de bør jobbe med deg.

Så fort profilen din er klar, kan du gjøre den offentlige og begynne å se etter kontakter du kjenner eller som du ønsker å bli kjent med. Tanken bak er å få så mange direkte kontakter som mulig ved å sende invitasjoner til folk du kjenner innenfor din egen profesjonelle sirkel, og deretter sende invitasjoner til deres kontakter igjen som du gjerne vil ha kontakt med selv for å utvide ditt nettverk og skape flere profesjonelle forbindelser. Dine kontakter kan også hjelpe deg med å utvide nettverket ved å introdusere deg for andre profesjonelle aktører som du kanskje vil ha interesse av å komme i kontakt med. De kan også gi deg anbefalinger for nye kontakter basert på hvilke ferdigheter eller interesser du har.


Hvordan få fullt utbytte av LinkedIn

Kanskje du sitter med inntrykket av at LinkedIn kun fungerer som en måte å skape nye relasjoner på. Men det er mulig å bruke funksjonene på dette sosiale mediet på mange flere måter enn det fleste er klar over. Mange lager en brukerprofil og knytter forbindelser til folk de kjenner, for deretter å bare la profilen stå urørt fordi de ikke helt vet hva annet de skal bruke den til. Her får du tips til flere funksjoner du kan benytte deg av for å få fullt utbytte av LinkedIns funksjoner.

Finn stillingsannonser og søk på nye jobber: Som nevnt tidligere kan LinkedIn være en av de beste digitale plattformene hvor du kan finne stillingsutlysninger, spesielt om du ser etter internasjonale stillinger. LinkedIn vil stadig komme med anbefalinger på stillinger som kan være av interesse for deg, men du kan også bruke søkefeltet til å søke etter spesifikke stillinger. Dette er en nokså utradisjonell måte å finne arbeid på og søke på interessante stillinger, men dersom du er arbeidsgiver kan det være en god og enkel metode for å finne spesialiserte eksperter til en spesifikk stilling.

Legg ut blogginnlegg: Via LinkedIns egen publiseringsplattform kan du legge ut blogginnlegg hvor du har mulighet til å gjøre deg kjent ved at du når ut til flere potensielle lesere samtidig. Publiserte innlegg vil også vises på din profil, noe som vil øke din kredibilitet i relaterte felter som er relevant for din profesjonelle erfaring.

Delta i relevante grupper: En super måte å komme i kontakt med nye forbindelser på, er ved å bli med i relevante grupper basert på din nåværende stilling eller andre interesser, som nevnt tidligere i teksten. For å få mest utbytte av å delta i grupper gjelder det å være aktiv i gruppen du er medlem av, ved å delta i diskusjoner eller legge ut innlegg som er av interesse for flere. Andre medlemmer av gruppen vil kanskje bli interessert i bli bedre kjent med deg og ønsker å skape en forbindelse med deg personlig.


Som du ser her kan du får mye mer ut av LinkedIn enn å kun holde kontakten med verden utenfor dørstokken. Ved å lære hvordan LinkedIn fungerer og maksimere alt dette sosiale mediet har å tilby, kan du styrke ditt profesjonelle nettverk og ditt rykte på nettet på en mye bedre måte enn de fleste andre sosiale medier kan tilby.

Husk også å benytte deg av mobilappen til LinkedIn som tilbys for både Android og iOS. De har også andre spesialiserte apper for jobbsøk, tilknytting av kontakter, Lynda, SlideShare, grupper og Pulse. Let rundt og finn ut hvilke apper som passer best for deg og som kan hjelpe deg med å ta din karriere til nye høyder.

Relaterte poster

Bli en del
av Flexify

For bedrifter

Registrerer deg for å finne riktig konsulent eller frilanser
Kom i gang

For konsulenter

Bli en del av Flexify, så får du tilgang til spennende oppdrag
Jeg er konsulent
Flexify 2018 ©
Privacy policy