Mer enn 30 år etter at de første regnskapsprogrammene for PC ble lansert, er det nå flere ulike regnskapsprogrammer å velge mellom for små og mellomstore bedrifter.
I dag er de fleste skybaserte, men det finnes også muligheter for å kjøpe skrivebordsprogrammer du kan laste ned. Generelt sett er de fleste regnskapsprogrammene nettbaserte og takket være internett er de tilgjengelige så og si hvor som helst. Samtidig har de aller fleste av regnskapsprogrammene vært gjennom drastiske forbedringer når det gjelder brukervennlighet og kvalitet over årenes løp, noe som vil si at de er oppdatert med den nyeste teknologien på markedet og sørger for komplette regnskapsløsninger for bedrifter av alle størrelser.
Selv med et godt regnskapsprogram velger mange å bruke en regnskapsfører eller en økonomikonsulent. På vår plattform for frilansere og konsulenter har vi over 300 konsulenter innen økonomi, analyse og IT. Ta en titt for å for få eksperthjelp i din bedrift.
I denne artikkelen skal vi uansett gå gjennom de beste og mest populære regnskapsprogrammene for små og mellomstore bedrifter, men først en liten introduksjon til de viktigste funksjonene disse tjenestene burde kunne levere.
Hvert digitale regnskapsprogram vil være forskjellige i design og ha ulike funksjoner som skiller de fra hverandre. Det er likevel mange likheter og de fleste tilbyr så og si de samme tjenestene. Disse er:
UX
Interaksjonsdesign
Informasjonsarkitektur
HTML
CSS
JavaScript
Photoshop
Indesign
Illustrator
Det vil være vanskelig å finne et regnskapsprogram som har alle kvalitetene du ser etter og som passer akkurat for dine behov. Samtidig kan det fort hende at det du trenger akkurat nå ikke vil være det samme som du trenger om et års tid. Hvilket program som er det rette for deg vil antakeligvis være basert på en rekke faktorer, blant annet:
Det er fortsatt en del konkurranse når det gjelder regnskapsprogrammer for små bedrifter, noe som kan være sunt for markedet, men som samtidig gjør valget vanskeligere for deg som bruker. Vurder hvilket program du skal velge basert på kriteriene nevnt i listen over og ta deg tid til å se gjennom de ulike programmene før du tar et endelig valg. Det kan også være lurt å utnytte seg av muligheten for en gratis prøveperiode som noen av regnskapsprogrammene tilbyr.
Hva du har behov for nå, vil kanskje eller kanskje ikke være det samme som du trenger om fem år, men programmene vil også mest sannsynlig være utviklet og se annerledes ut innen den tid. Derfor bør du velge det programmet som passer best for dine omstendigheter her og nå. Ta en titt på de ulike programmene nedenfor for å finne det som passer for deg og din bedrift.
Her er vår liste over anbefalte regnskapsprogram for små og store bedrifter. De har alle sine fordeler og ulemper, så som sagt kan det være lurt å teste noen forskjellige før du går all-in for ett system.
Regnskapsprogrammet Fiken fokuserer på å gjøre alt som angår regnskap enklest mulig for deg som eier en bedrift. De fører et enkelt språk, slik at det skal være lett forståelig for de aller fleste. Du får også her alt på ett sted, og det er en komplett tjeneste med mange ulike funksjoner, blant annet regnskap, lønn, fakturering og årsavslutning. Samtidig har det hele blitt gjort enda enklere ved at du kan legge inn bilde av kvitteringer og kontoutskrifter - også tolker systemet innholdet for deg. På denne måten slipper du å sitte og taste inn alle tallene og detaljene på enhver liten kvittering. Du kan også her integrere andre tjenester fra ulike programmer og banker. Du blir i tillegg minnet på viktige frister, som frist for å levere selvangivelse eller annet, slik at du slipper å bekymre deg for regnskapet eller være redd for å gå glipp av en viktig frist.
Visma eAccounting tilbyr full oversikt over regnskap og enkel fakturering i ett. Man får oversikt over alt på ett sted med både historikk og rapporter, samtidig som systemet har flere automatiserte løsninger som gjør hverdagen enklere for deg som bedriftseier. Samtidig har du muligheten til å tilpasse tjenestene etter dine behov, og du kan koble opp din nettbutikk med regnskapssystemet. Dette gir deg muligheten til å holde full oversikt uten at du blir nødt til å skrive inn masse detaljer jevnlig. Det er også mulig å integrere apper og funksjoner fra selskaper, som banker eller andre gode tilleggstjenester. De tilbyr tre ulike abonnementsløsninger som er utviklet i forhold til størrelsen på bedriften og hvilke tjenester det vil være behov for hos den enkelte bedrift. Dersom man er en bedrift med ansatte er det også mulig å registrere timer og skatt, slik at alt blir regnet ut automatisk.
24SevenOffice tilbyr et komplett skybasert regnskapsprogram som gjør det enkelt for regnskapsfører å holde oversikt over bedriftens økonomi. Det er svært brukervennlig og tilbyr løsninger for noe større bedrifter hvor du enten kan velge et abonnement hvor du legger inn hvor mange ansatte det er i bedriften eller et abonnement med ubegrenset antall registrerte ansatte. De sier selv at de gjør kompleks og avansert regnskapsføring enkelt. Dette kommer også frem ved at både kunde og regnskapsfører kan arbeide på samme system i skyen, slik at arbeidet blir effektivisert og automatisert. Samtidig har man mulighet til å skreddersy systemet slik at det passer for din bedrifts regnskapsføring og behov. Man kan også organisere alle bilag og skjemaer etter kriterier man selv synes er viktige. I tillegg finner man forenklede og oversiktlige rapporter i sanntid i form av grafer, diagrammer og tabeller. Dette gjør kommunikasjon med kunder enklere, samtidig som man selv enkelt holder oversikt.
UniMicro tilbyr toppmoderne skybaserte tjenester og skrivebordsprogrammer for økonomistyring. Tjenestene du kan få hos UniMicro er blant annet nettbutikk, lønninger, timeregistrering, regnskap, salg, konsultasjon, prosjektstyring og hjemmesider. Dette innebærer altså alt du trenger som nystartet bedrift eller dersom du har vært på markedet en stund, men har behov for oppdatering og modernisering. UniMicro fungerer da som et komplett regnskapsprogram, men tilbyr samtidig god hjelp på veien mot å få bedriften til å vokse i størrelse og omsetning. Her får du alt på ett sted. Med lang erfaring kan de skilte med en av de mest teknologiske avanserte løsningene på markedet. Du har også muligheten til å integrere andre systemer med det skybaserte systemet de tilbyr, og du får skreddersydd en løsning for dine behov.
Med tjenestene levert av Tripletex kan du forvente et komplett økonomisystem som er fullt og helt nettbasert. Her kan du holde oversikt over regnskap, enkelt sende fakturaer, ha kontroll over lønninger og planlegge prosjekter. Regnskapet blir holdt øye med ved hjelp av enkle rapporter som oppdateres automatisk, samtidig som de kan deles opp for de ulike avdelingene i bedriften. Ansatte kan enkelt legge inn timer i appen og lønnsutbetalinger skjer direkte fra bedriftens personlige side på Tripletex. Skatt og andre ytelser til ansatte blir automatisk regnet ut. Samtidig kan du holde oversikt over personal og budsjett og sette opp prosjekter om du ser at det er behov for endringer i bedriftens økonomi. Fakturaer kan betales direkte i systemet og purringer blir sendt ut automatisk. Det er altså en komplett nettbasert regnskapstjeneste som lar deg holde oversikt over alle de ulike delen i hele bedriftens økonomi.
Dette er enda et skybasert komplett system for forretningsstyring. Xledger tilbyr et system hvor du får alt i ett og alltid har kontroll og oversikt over regnskap, lønn og andre utgifter for ansatte, banktjenester, regnskap for prosjekter og timeregistrering, ordre og fakturering, samt innkjøp og lagerbeholdning. Alt er automatisert slik at du sparer ressurser og gjør arbeidet mer effektivt og tidsbesparende. Tjenestene vokser i takt med bedriftens størrelse, noe som vil si at du om for eksempel tre år ikke vil ha behov for å bytte system dersom bedriften din har vokst seg dobbel så stor. Det gjelder også for ekspansjon internasjonalt. Du er sikret uansett hvor stor bedriften skulle bli. Du er også sikret de beste tjenestene systemet tilbyr ved at oppdateringer skjer automatisk. Samtidig kan du i dette programmet integrere tjenester levert av andre teknologileverandører.
PowerOffice Go er et komplett regnskapssystem hvor du holder full oversikt over bedriftens fullstendige regnskap, enkelt registrerer timer og reiseregninger eller andre utgifter, sender ut fakturaer og hvor lønninger bli automatisk utbetalt. Tjenestene passer for både store og og små bedrifter, da man kun betaler en pris pr aktiv bruker og de tjenestene bedriften har behov for. Derfor betaler du aldri mer enn du må. Samtidig er systemet svært brukervennlig ved at alle ansatte selv kan registrere timer og reiser via mobilapp, og man kan enkelt holde kontakten via chat. Et interaktivt skrivebord sørger for at du hele tiden holder oversikten over økonomien eller andre viktige deler av bedriften. Hvilke funksjoner du ønsker velger du som sagt selv ettersom hva det er behov for. Du kan også spare masse tid ved å betale regninger direkte via PowerOffice Go som har gode avtaler med noen av de største bankene i landet og andre viktige aktører.
Vi i Flexify bruker mye tid på å utarbeide relevante artikler, så vi håper du syns at dette var nyttig. Har du lyst til å lære mer om hvordan vi hjelper bedrifter med å finne dyktige konsulenter og frilansere kan du gjøre det her. Er du selv en frilanser eller konsulent innenfor IT, design, markedsføring eller analyse kan du lage en profil på Flexify og motta oppdrag allerede i dag. Du kan lese mer om det her.