Bedrift

Hvilket gratis fakturaprogram er best? Vi gir deg topp 5 listen (2018)

Vi kårer Norges Hyggeligste Frilanser - vinn en iPad!
Stem på en hyggelig frilanser og vær med i trekningen av en iPad til 3990kr
Les mer her

Som eier av en liten bedrift er det essensielt å holde seg oppdatert på fakturering. Bortsett fra at det er den eneste måten du får betalt fra klienter og kunder, er det også veldig viktig i forhold til innlevering av næringsoppgave og regnskap, og for å holde styr på innbetaling av skatt.

For å få full kontroll på økonomi og regnskap er det flere og flere bedrifter som velger å benytte økonomikonsulenter på timesbasis. På Flexify.no kan du finne frilansere og konsulenter innen IT, analyse og markedsføring, noe som gjør det enkelt å benytte fleksible ressurser i bedriften din.

Uansett om du gjør dette selv, benytter en regnskapsfører eller en konsulent, så er det å ha fakturaer som er enkle å forstå og som ser profesjonelle ut veldig viktig. Rett og slett fordi det vil gjøre inntrykket av din bedrift enda bedre. Derfor er det viktig å ha riktig fakturaprogram, som selvfølgelig helst skal være gratis.

5 gratis fakturaprogram som passer små og mellomstore bedrifter

For å gjøre jobben enklere for deg får du her oversikt over de 5 beste gratis programmene for fakturering, slik at du kan velge det som passer best for deg og dine behov.

Conta faktura



Conta er et helt gratis faktureringsprogram som gjør fakturering veldig enkelt. Det kreves ingen forhåndskunnskaper om fakturering eller økonomi for å sende fakturaer med Conta. Du kan enkelt se hvordan fakturaen du sender ut vil bli seende ut, og du vil hele tiden ha full kontroll over alle fakturaene inne på dine private sider. Du kan sende ut ubegrenset med fakturaer, og alle fakturaene blir lagret gratis i 10 år. Det finnes derimot tilleggstjenester du kan betale for, men disse er heldigvis godt merket, slik at du ikke ender opp med å bruke penger du ikke hadde regnet med å bruke.

Du kan også opprette flere brukere, kunder, varer eller til og med firmaer. Slik vil du ha alt på ett sted, og alle ansatte i bedriften kan ha tilgang til all informasjon de trenger. Fordi du kan registrere flere firmaer, vil du samtidig ha oversikt over dine totale inntjeninger. Du kan også laste opp dokumenter som hører til hver virksomhet eller til hver avdeling i en virksomhet. Tjenesten er svært enkel å bruke og du finner enkelt frem til de ulike funksjonene på nettsiden. Språket er gjort enkelt for å gjøre faktureringen mest mulig forståelig. Du kan også slå på repetisjon for fakturaene, slik at de fast blir sendt ut hver måned eller hvert kvartal. For å sende ut inkassovarsel kan du velge mellom å la Conta ta seg av dette, eller om du ønsker å følge opp manuelt. Du får også gratis statistikk på innbetalinger, MVA og omsetning. Dette gjør at du har full oversikt over omsetningen til enhver tid.

Leter din bedrift etter dyktige folk?
Se gjennom profiler til 700 frilansere og konsulenter i Norge
- som de dyktige folkene under her!
Opprett bedriftsbruker
Tilgjengelig nå
Yngve Skråmm
UX Designer / Interaksjonsdesigner
Heltid eller deltid
Oslo
1100
Kr/t

UX

Interaksjonsdesign

Informasjonsarkitektur

HTML

CSS

JavaScript

Se full profil
Tilgjengelig nå
Hanne Årsnes
Grafisk designer
Heltid eller deltid
Ålesund
1200
Kr/t

Photoshop

Indesign

Illustrator

Se full profil

Sendregning.no



Send Regning er et enkelt fakturaprogram hvor du kan opprette og sende ut fakturaer fra ditt firma. De har funksjoner for EHF-faktura, KID-nummer, Inkasso, avtalegiro og mye mer. Du kan også velge om du vil sende ut en enkeltregning eller en masseutsendelse hvis du har mange kunder av samme produkt. Send Regning har en mobilapp som gjør at du alltid har oversikt over dine utestående fakturaer.

Send regning er dessverre ikke helt gratis, men de tilbyr en gratis testperiode. Etter det koster det litt per måned og noe for hver regning du sender ut.


Flyt fra Svea Finans


Flyt er en faktureringstjeneste fra Svea Finans hvor du rett og slett setter bort hele faktureringsprosessen. Du selger fakturaene dine til Flyt og de tar seg av hele prosessen. De sender ut fakturaer og følger opp betalingene, noe som vil si at du sparer mye tid. Du trenger ikke å ha et regnskapssystem eller installere program på din PC for å ta imot denne tjenesten. Alt foregår via Internett, og tjenesten er utarbeidet for å gjøre fakturering enklest mulig for deg som eier en liten bedrift. Du har ingen forpliktelser eller bindingstid.

Tjenesten fungerer enkelt ved at du registrerer fakturaen du skal sende til en kunde eller klient inne på nettsiden til Flyt. Deretter selger du denne fakturaen med et enkelt tastetrykk. Du får så pengene inn på kontoen innen 24 timer, slik at du er sikret betaling for dine tjenester eller varer. Du betaler et lite gebyr for tjenesten du får levert av Flyt, men sparer samtidig mye tid som du kan bruke til mer arbeid eller annet. Flyt fra Svea Finans har en årlig kredittgrense for hvor mye du kan selge fakturaer for. Samtidig må du huske at du ikke kan kan benytte deg av denne tjenesten hvis du allerede har sendt ut en faktura. Flyt kjøper kun nye fakturaer og du kan derfor aldri bruke denne tjenesten for å kun sende purringer eller inkassokrav.


Debet

Debet er et enkelt og gratis fakturaprogram som brukes av over 21.000 bedrifter og privatpersoner i Norge. Programmet er fullstendig nettbasert og det kreves ingen installasjon på din PC. Dette vil si at du alltid har tilgang til programmet uansett hvor du er og til alle døgnets tider, så lenge du har tilgang til Internett. Debet har et solid design på hjemmesiden, slik at du enkelt finner frem til de ulike funksjonene. Dette er funksjoner som at du kan legge inn et vareregister, slik at det er enklere å fylle inn varelinjene, velge om du vil bruke brutto- eller nettobeløp for fakturering av varene, velge om du vil sende fakturaen som e-post eller brevpost, eller om du ønsker å skrive den ut direkte.

Det er også mulig å legge inn flere saksbehandlere eller registrere flere firmaer på samme innlogging. I tillegg kan man legge inn restriksjoner for hver enkelt bruker, som alle får sine egne innloggingsdetaljer. Du som eier vil hele tiden ha full oversikt over alle firmaer og brukere, mens andre kun kan se deler av virksomheten - alt ettersom hvordan du ønsker at det skal legges opp. For å gjøre faktureringen enda enklere kan du legge inn en tekst du har skrevet på forhånd som automatisk dukker opp på fakturaen. Du kan også legge inn kid-nummer på fakturaene, for å enklere holde oversikt i nettbanken. Ved forfall kan du i tillegg sette opp påminnelser som du får direkte via e-post. Du kan deretter sende ut purringer med gebyr og renter slik du selv foretrekker det. Du har hele tiden full oversikt med registre for kunder, fakturaer og rapporter. Dette er altså en komplett fakturatjeneste hvor du har alt på ett sted.


Fakturanett



Dette er et nettbasert og gratis fakturaprogram der du enkelt kan opprette og sende fakturaer. De har tre ulike abonnementsløsninger hvor du i gratis-tjenesten kan registrere inntil 5 kunder samtidig som du får gebyrfri driftskonto i BN Bank. For å sende ut fakturaer bruker du e-post. Kundene får da all informasjon på e-post med en lenke hvor de kan laste ned eller direkte skrive ut sin faktura. Du kan se når kundene har åpnet fakturaen, slik at du hele tiden har oversikt over betalingene. Samtidig vil du også enkelt holde oversikt over dine kunder med en database for kunder og leverandører som er enkel å finne frem i. Det er også mulig å gi regnskapsfører egen innloggingsinformasjon, slik at han eller hun ikke har tilgang til alt som ligger inne på din private side på Fakturanett.

Det er mulig å registrere timer du bruker per prosjekt eller kunde, noe som gjør det enda enklere å fakturere for tiden du bruker. Timeregistreringen kan enkelt overføres til en ny faktura som du kan sende ut med en gang. Du vil også ha oversikt over lagerbeholdning, som samtidig er enkel å oppdatere ved nye leveringer. Du trenger ikke å telle over og trekke fra varer, da dette vil skje automatisk når du sender ut en faktura. Slik sett vil hverdagen din bli mye enklere med denne tjenesten for fakturering, og du kan bruke tid på det din bedrift faktisk driver med.


Hvordan velge riktig fakturaprogram?

Som du skjønner er det mange muligheter når du er på jakt etter et gratis fakturaprogram. Selv om det er noen ulikheter mener vi at det vanskelig å trå helt feil, for alle tilbyr det de fleste er på jakt etter; nemlig enkelt og oversiktlig fakturering.

Det som kan være verdt å vurdere er hvordan programmet kan utvides etter hvert som bedriften din vokser. Kanskje ønsker du å koble på en nettbank eller en automatisk utsendelse. Da må du sjekke at programmet du velger støtter det. Ekstratjenestene som koster penger kan også være verdt å sammenligne.

Vi i Flexify bruker mye tid på å utarbeide relevante artikler, så vi håper du syns at dette var nyttig. Har du lyst til å lære mer om hvordan vi hjelper bedrifter med å finne dyktige konsulenter og frilansere kan du gjøre det her. Er du selv en frilanser eller konsulent innenfor IT, design, markedsføring eller analyse kan du lage en profil på Flexify og motta oppdrag allerede i dag. Du kan lese mer om det her.

Relaterte poster

Bli en del
av Flexify

For bedrifter

Registrerer deg for å finne riktig konsulent eller frilanser
Opprett bedriftsbruker

For konsulenter

Bli en del av Flexify, så får du tilgang til spennende oppdrag
Jeg er konsulent
Flexify 2019 ©
Privacy policy